فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

سلامت داخل اتاقک خودرو چه قدر مهم است؟

سلامت داخل اتاقک خودرو یکی از موضوعات مهمی است که در خودروهای کارکرده، بسیار مورد توجه است و در شمار نکات خرید خودرو دست دوم قرار دارد. هر چه اتاق خودرو سالم‌تر و تمیزتر باشد، حس بهتر و خوشایندتری به راننده می دهد. به طور کلی منظور از اتاق خودرو، صندلی ها، کف خودرو، داشبورد و طاقچه ماشین، فرمان ماشین، پنل ضبط، پنل کیلومترشمار و همه آن چیزی است که شما در داخل ماشین می بینید. سلامت داخل اتاقک خودرو زمانی تضمین می شود که راننده در نگهداری ماشین خود وسواس به خرج دهد و با احتیاط و درست رانندگی کند. تعویض اتاق خودرو در هیچ شرایطی جایز نیست مگر اینکه تصادف شدیدی حادث شده باشد. تصادف شدید و سنگین همیشه سلامت داخل اتاقک خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***




سلامت داخل اتاقک خودرو به چه نکاتی وابسته است؟

پوسیدگی کف خودرو، زنگ زدگی کف خودرو، محل جوش و یا تمیز کاری جوش، برش، خم و یا علائمی از صاف‌کاری و رنگ شدگی و مواردی از این دست که کاملا غیر عادی هستند، سلامت داخل اتاقک خودرو را زیر سوال می برند؛ زیرا هر کدام از موارد در بدنه ماشین به مخدوش شدن و آسیب به شاسی منتهی می شوند و مشکلات فراوانی را دامن می زنند.


چه زمانی اتاق خودرو تعویض می شود؟

تنها زمانی اتاق خودرو تعویض می شود که یک تصادف شدید، آسیب 50 درصدی یا بیشتری به اتاق ماشین وارد کرده باشد. وقتی حجم آسیب بیشتر از 50 درصد باشد، تعمیر و بازسازی این حجم از آسیب نه منطقی و عقلانی است و نه اینکه کارگشا و موثر است. زمانی که یک تصادف شدید صورت گرفته باشد، سلامت داخل اتاقک خودرو فقط با تعویض تضمین می شود. تعمیر و بازسازی در چنین شرایطی تاثیرات منفی خود را در راندمان اتومبیل و کیفیت سواری آن باقی می گذارد، از همین جهت اصلا و تحت هیچ شرایطی مفید و موثر نیست و تنها راه، تعویض اتاق است.



راه های تشخیص سلامت داخل اتاقک خودرو

برای اینکه سلامت داخل اتاقک خودرو را تشخیص دهید و متوجه تعویضی بودن یا نبودن اتاق خودرو شوید، یکسری راه ها وجود دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم؛

1.      توجه پلاک یا پلیت فلزی شماره بدنه خودرو

این فاکتور یکی از نشانه هایی است که در تشخیص تعویضی بودن یا نبودن اتاق خودرو کمک‌کننده است. باید ظاهر و وضعیت پلاک یا پلیت فلزی شماره بدنه خودرو را بررسی کنید. شماره بدنه خودرو بسته به مدل خودرو، به اشکال مختلف و در محل‌هایی مانند ستون وسط، سمت چپ پای راننده و روی دیواره بالایی و یا سمت چپی (پالونی) داخل کاپوت نصب شده است. تغییر در محل نصب این پلاک و تغییر در ظاهر این پلاک، تمیز نبودن و وجود هرگونه خط و خراش و یا نقطه جوش و یک‌دست نبودن پلاک و محیط پیرامون آن، از جا به جایی و یا هک کردن پلاک یا پلیت فلزی شماره بدنه خودرو خبر می دهد.


برای تعیین ارزش نهایی خودرو می توانید از اپلیکیشن فرمون ایکس استفاده کنید. این اپلیکیشن در ضمن دارای قابلیت های نمایش نقشه دوربین های زوج و فرد و نیز استعلام خلافی خودرو است.


2.      بازدید شاسی و سطح پایینی اتاق

سلامت داخل اتاقک خودرو زمانی تضمین می شود که اتاق خودرو با کمک لاستیک دقیقا بر روی شاسی نصب شده باشد. لذا بازدید دقیق شاسی و پی‌بردن به وضعیت شاسی، لاستیک‌های اتاق و محل و وضعیت پیچ‌های نصب اتاق بسیار بسیار مهم و حائز اهمیت است. در صورتی که شاسی آسیب دیده باشد، خط و خش و زدگی‌هایی در سراسر شاسی دیده خواهد شد. برای ترمیم و پوشاندن این خط و خش ها و زدگی‌ها از رنگ استفاده می شود. عدم یکسان‌بودن رنگ شاسی و تغییر کیفیت رنگ آن، به وضعیت غیرعادی و غیرطبیعی آن اشاره دارد. همچنین اگر شاسی از نقطه‌ای بریده و سپس جوش‌ داده ‌شود، رد خال جوش در سطح آن دیده خواهد شد.

3.      وضعیت لاستیک اتاق و پیچ‌های اتاق

سلامت لاستیک اتاق و پیچ‌های اتاق به شدت می تواند عدم سلامت یا سلامت داخل اتاقک خودرو را نشان دهد. معمولا وضعیت لاستیک اتاق خودرو در صورت آسیب‌دیدگی به صورت واضح‌تری مشخص است. با این حال امکان ترمیم، پوشاندن و یا تعویض پیچ‌های اتاق و همچنین تمیز کردن دایره و محیط پیرامون آن با سمباده‌کشی و رنگ‌آمیزی وجود دارد که در این صورت تشخیص با دشواری همراه می شود.  

هر یک از این مواردی که یاد و اشاره کردیم، در سلامت داخل اتاقک خودرو و کیفیت سواری خودرو موثر هستند. اگر کمی بیشتر دقت کنید و وسواس به خرج بدهید، می توانید نشانه های یاد شده را بیابید و از تعویضی بودن یا نبودن اتاق ماشین مطلع شوید.



اصول تعویض اتاق خودرو

در یک تعویض اصولی اتاق خودرو باید وضعیت پیچ‌ها، لاستیک‌های اتاق و شاسی خودرو مناسب و قابل قبول باشد. به دلیل اینکه دلالان از ترفندهای مختلفی برای فریب دادن خریداران استفاده می کنند و همیشه به دنبال پنهان کردن واقعیت هستند، بهترین کار این است که اگر خودتان به اندازه کافی از این اصول سر در نمی آورید، حتما از یک فرد متخصص و معتمد کمک بگیرید که هم حرفه ای باشد و هم بتوانید به تمام گفته هایش اعتماد کنید.

از علل کاهش قیمت خودرو دست دوم چه می دانید؟

به طور کلی علل کاهش قیمت خودرو دست دوم به بسیاری از فاکتور ها وابسته است. صرف نظر از موضوع قیمت خودرو در کشور و رشد فزاینده ای که در این بخش ایجاد شده است، وقتی قیمت یک خودروی صفر را با قیمت یک خودرو دست دو مقایسه می کنیم، تفاوتِ قیمت، کم و غیر قابل توجه نیست. اساسا در هر حالتی قیمت یک خودروی کارکرده تابعی از قیمت صفر همان خودرو است و با افزایش یا کاهش قیمت صفر یک خودرو، قیمتِ کارکرده همان خودرو نیز نوسان پیدا می کند؛ پس قیمت صفر یک خودرو فاکتور اولیه برای تعیین قیمت کارکرده همان خودرو است؛ اما فارغ از این موضوع که کاملا طبیعی و بدیهی است، فاکتورهای دیگری نیز در کاهش قیمت خودروی کارکرده موثر هستند؛ از یک خط و خش ساده روی بدنه گرفته تا زنگ‌زدگی، تعویض قطعات خودرو و بسیاری موارد دیگر که هر کدام درصدی افت قیمت خودرو  به همراه خواهند داشت.

***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***

برای محاسبه افت قیمت خودرو می توانید از اپلیکیشن فرمون ایکس به عنوان یک اپ دریافت خلافی ماشین استفاده کنید.

سوال مهم اینجاست که دقیقا چه فاکتورهای ثانویه ای باعث می شود یک خودروی صفر از قیمت بیفتد و افت قیمت را تجربه کند و به یک خودروی دست دوم تبدیل شود؟ پاسخ این سوال سخت نیست؛ یکی از مهمترین فاکتورهای ثانویه موثر در این موضوع، فاکتور کارکرد خودرو است. با این حال عواملی بسیار دیگری نیز در این کاهش قیمت تاثیرگذار هستند که در ادامه به همه آنها اشاره می کنیم.


 

بررسی علل کاهش قیمت خودرو دست دوم

1.      سن خودرو و طول عمر مفید آن

برای هر ماشینی یک تاریخ تولید و یک تاریخ انقضا در نظر گرفته می شود. تاریخ تولید همان تاریخی است که خودرو ساخته و تولید شده و از کارخانه خارج شده است و تاریخ انقضا، تاریخی است که خودرو را از رده خارج می کند. هرچه سن یک خودرو به تاریخ تولید آن نزدیک تر باشد، یعنی خودرو جوان تر و سرحال تر است و هر چه به تاریخ انقضای آن نزدیک باشد، به این معنی است که خودرو پیرتر و و احتمالا پر خرج تر است. به عبارت دیگر طول عمر مفید یک خودرو به عنوان یکی از علل کاهش قیمت خودرو دست دوم مطرح است. به این معنی که هر خودرویی با هر سال کارکرد از طول عمر مفید آن کم می شود و به ازای هر سال کم شدن طول عمر مفید خودرو، از قیمت خودرو نیز کاسته می شود و تا جایی پیش می رود که خودرو به یک خودروی اسقاطی و از رده خارج تبدیل می شود که ارزش خودرویی ندارد و فقط برای تبدیل شدن به یک خودروی نو قابل استفاده است که آن هم شرایط خاص خودش را دارد. در صورتی که خودرویی کمتر از طول عمر مفید خود کار کرده باشد، برای خرید مناسب است.

2.      کارکرد خودرو

یکی دیگر از علل کاهش قیمت خودرو دست دوم، کارکرد خودرو است. قبلا هم گفتیم که میزان کارکرد یک خودروی دست دوم تقریبا مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت آن است. طبیعتا کارکرد خودرو تابع عواملی همچون سن خودرو، نوع خودرو و … است. به طوری که اگر یک ماشین سالم و تمیز کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر کار کرده باشد، 4 درصد افت قیمت را تجربه می کند و اگر بیشتر از ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرده باشد، 8 درصد افت قیمت خواهد داشت. اساسا کارکرد استاندارد یک خودرو حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر در هر سال از عمر خودرو است. بر همین اساس چنانچه کارکرد خودرویی بیش از این میزان برای هر سال باشد، قیمت آن به مراتب کمتر خواهد بود.

3.      مدل خودرو

منظور از مدل خودرو، سالی است که خودرو تولید شده و از کارخانه ترخیص شده است. غالبا پس از اینکه از تاریخ تولید خودرو یک سال می گذرد، 12 درصد افت قیمت متوجه خودرو می شود. پس از دو سال 18 درصد، پس از سه سال 23 درصد، پس از چهار سال 27 درصد و پس از پنج سال 30 درصد. البته میزان این درصد ها تقریبی و حدودی است. اما به هر حال با پیرتر شدن خودرو و دورتر شدن از سال تولید آن، قیمت آن افت خواهد کرد.

4.      بیمه خودرو

اصولا یکی از مزیت ها و برتری های خرید خودروی دست دوم نسبت به خودروی صفر، موضوع بیمه است؛ اما اگر ماشینی بیمه نداشته باشد یا موعد سررسید بیمه آن نزدیک باشد، بیش از 500 هزار تومان افت قیمت را تجربه می کند. این علت به عنوان علل کاهش قیمت خودرو دست دوم تنها در صورتی مطرح است که بیمه خودرو رو به اتمام باشد. در حالی که اگر بیمه خودرو تازه تمدید شده باشد یا به تاریخ سررسید آن زمان زیادی باقی باشد و تخفیف بیمه هم وجود داشته باشد، در کاهش قیمت تاثیر ندارد که هیچ، باعث افزایش قیمت خودرو دست دو نیز می شود.


5.      رنگ‌شدگی خودرو

یکی از علل کاهش قیمت خودرو دست دوم که بسیار مهم و تاثیرگذار هم هست، رنگ شدگی خودرو است. عموما رنگ‌شدگی هر قسمت از خودرو باعث کاهش 3 تا 6 درصدی قیمت کل خودرو می‌شود. البته اثر رنگ شدگی خودرو بر روی قیمت آن متفاوت است؛ مثلا رنگ‌شدگی قسمت جلوی خودرو افت قیمت بیشتری را منجر می شود و رنگ‌شدگی کناره ها کمتر اهمیت دارد.

6.      تصادف سنگین

چنانچه خودرویی تصادف سنگین داشته باشد، به شدت افت قیمت پیدا می کند. زیرا تصادف سنگین باعث لطمه خوردن به شاسی، ستون یا سقف ماشین می شود و اساسا خرید چنین ماشینی اصلا عقلانی نیست.

7.      وضعیت داخل خودرو

کهنه شدن و پارگی روکش صندلی‌ها، خراب بودن دکمه‌های شیشه برفی، پوسیدگی کف‌پوش، بوی نامطبوع و هر گونه آسیب در داخل خودرو از دیگر علل کاهش قیمت خودرو دست دوم است.

8.      وضعیت فنی

ایراداتی همچون دود کردن خودرو، سوختن واشر سرسیلندر، خراب بودن سیستم تعلیق، وجود ایراد در سیستم ترمز، روغن سوزی و به طور کلی هر مشکل فنی در کاهش قیمت خودروی دست دوم موثر است.

9.      آپشن‌های خودرو

نقص در آپشن های فابریک و کارخانه ای از دیگر علل کاهش قیمت خودرو دست دوم است.

10.  قطعات یدکی

در دسترس بودن لوازم و قطعات یدکی خودرو از دیگر عواملی است که روی قیمت خودرو اثرگذار است؛ زیرا خودروی دست دوم به احتمال بیشتری نسبت به خودروی نو، به تعمیرکار و قطعات جانبی نیاز پیدا می کند. به هر صورت اگر قصد خرید خودروی دست دوم را دارید، حتما به 6 اصل مهم حین خرید خودروی دست دوم دقت داشته باشید.

از خرید بی واسطه خودرو چه می دانید؟

خرید بی واسطه خودرو یا هر چیز دیگری، بهترین، اقتصادی‌ترین و به صرفه‌ترین خریدی است که هر کسی می تواند آن را تجربه کند. واسطه‌گری در هر شغلی تقریبا پیامدهای یکسانی دارد؛ افزایش قیمت و دست به دست شدن کالا ساده‌ترین و مشخص‌ترین عارضه ای است که نتیجه یک خرید با واسطه است. خرید بی واسطه خودرو باعث می شود که بین خریدار و فروشنده فاصله ای ایجاد نشود و قیمت نیز به شکل واقعی و نه کاذب به خریدار اعلام شود. در این شکل از خرید، خریدار می تواند فروشنده و رفتارهای او را تحلیل کند و به این نتیجه برسد که ماشین را بخرد یا نخرد. تحلیل رفتارهای فروشنده خودرو و بررسی شکل رفتار او با ماشین برای تشخیص سلامت خودرو بسیار موثر است. از همین جهت است که خرید بی واسطه خودرو بهترین شکل خرید است و می تواند نتیجه خوب و رضایت‌بخشی به همراه داشته باشد.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***

برای تعیین ارزش نهایی خودرو می توانید از اپلیکیشن فرمون ایکس استفاده کنید. این اپلیکیشن در ضمن دارای قابلیت های نمایش نقشه دوربین های زوج و فرد و نیز استعلام خلافی خودرو است.



 

مزایای خرید بی واسطه خودرو


1- حذف هزینه ‌های واسطه‌گری

مسلما وقتی پای واسطه در بین باشد، هزینه ای بر قیمت اصلی کالا و محصول اضافه خواهد شد. وقتی خریداری، خودرویی را فقط با هدف سرمایه گذاری بخرد، بی تردید برای اینکه ضرر نکند، قیمت بالاتری از قیمت خرید را به فروشنده واقعی پیشنهاد می کند و فروشنده واقعی نیز در اکثر قریب به اتفاق موارد مجبور است که قیمت را بپذیرد و به خرید تن بدهد. اما زمانی که پای خرید بی واسطه خودرو در میان باشد، فروشنده واقعی با خریدار واقعی روبه رو می شود و هزینه ای اضافی و مازاد در این بین رد و بدل نمی شود و حتی ممکن است خرید با اندک تخفیفی از سوی فروشنده نیز انجام شود. حتی اگر تخفیفی از سوی فروشنده به خریدار داده نشود، همین که خرید بی واسطه و مستقیم است، سود خوبی هم برای خریدار و هم برای فروشنده دارد.


2- ترویج داد و ستد میان شهروندان

اگر خریداران و فروشندگان عادت کنند که خرید و فروش خود را به صورت مستقیم و بی واسطه انجام دهند، پای دلالان و واسطه گران سودجو از معاملات بریده می شود و قیمت های واقعی هر محصول رخ نشان می دهند. خرید بی واسطه خودرو باعث می شوند که شهروندان داد و ستد بیشتری با هم داشته باشند و از این داد و ستد مستقیم و بی ضرر لذت ببرند. البته فراموش نکنید که در خرید، هر خریدی، از جمله خودرو یا هر کالای دیگری، حتما باید اصول و قوانین قانونی خرید و فروش را رعایت کنید.


3- حذف کمیسیون و حق‌الزحمه بنگاه های معاملاتی خودرو

با خرید بی واسطه خودرو دیگر نیاز نیست که به بنگاه های معاملاتی خودرو، هزینه ای را به عنوان حق الزحمه و کمیسیون پرداخت کنید. فقط هزینه های متداول نقل و انتقال خودرو را پرداخت می کنید و هزینه ای اضافی به کسی نمی دهید. البته همین جا باید بگوییم که همه بنگاه های معاملاتی خودرو ها، تخلف کار و بی انصاف نیستند. هستند بسیاری از بنگاه های معاملاتی که خودرویی خوب و سالم را با قیمت منصفانه و با سودی منطقی به خریدار می فروشند و هزینه های فضایی و کذایی به خریدار تحمیل نمی کنند.


4- اختلاف قیمت چشمگیر

مسلما وقتی خرید بی واسطه خودرو را تجربه کنید، متوجه می شوید که اختلاف قیمت قابل توجهی در خرید بی واسطه و خرید با واسطه وجود دارد. این اختلاف قیمت به دلیل واسطه گری است که اتفاق افتاده است. مشخص است وقتی که واسطه حذف شود، قیمت واقعی رخ نشان می دهد.


5- فرصت برابر فروش

در خرید بی واسطه خودرو فرصت خرید و فروش برای خریدار و فروشنده یکی و یکسان است.


 

طبقه بندی واسطه‌ ها


1- خرده فروش‌ها

کسانی هستند که خودرو را خریداری کرده و به فروشنده نهایی می‌فروشند. خرده فروش‌ ممکن است مالک مال باشد یا اینکه آن را به امانت گرفته باشد و در ازای فروش، حق الزحمه دریافت کند.


2- کارگزاران یا دلال‌ها

این گروه از واسطه ها مذاکرات خرید و فروش را به عهده می‌گیرند، اما مالک مال نیستند. آنها حق العمل یا درصد و یا مبلغی را دریافت می‌کنند و در ازای آن مال را می فروشند. این گروه معمولا گروه خطرناک و ریسک‌پذیری برای معامله هستند، زیرا برای فروش مال هر ترفندی را پیش می گیرند.


3- عمده فروش‌ها

این گروه محصولات را به صورت کلی می خرند و سپس به میل خود و در زمانی که خودشان مناسب تشخیص دهند، می فروشند. این مدل از واسطه ها معمولا مالک مال می شوند و خودشان را به عنوان فروشنده اصلی معرفی می کنند.


 

خرید بی واسطه خودرو چه سودی دارد؟

مشخص است که خرید بی واسطه خودرو، در هزینه پرداختی به عنوان قیمت خودرو تاثیر زیادی می گذارد. وقتی مستقیما از فروشنده اصلی خودرویی را بخرید، دیگر به صورت پنهانی و مستتر چوب واسطه گری را نمی خورید و به همان ارزش واقعی خودرو به فروشنده پول می دهید. به این ترتیب نه تنها از لحاظ مالی سود می کنید، بلکه کل واقعیت درباره کارکرد خودرو را هم درمی یابید.


از ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث چه می دانید؟

ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث مربوط به موضوع تعیین سقف حق بیمه است. آیین نامه ماده 18 قانون بیمه شخص ثالث دارای 11 ماده و چندین تبصره است که بیانگر تخفیفات، تقسیط، تعیین نرخ حق بیمه و جرائم است و هدف اصلی از تصویب این آیین نامه تعیین ضوابط سقف حق بیمه و تشویق به رانندگی صحیح و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و به تبع آن کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در کشور است. اینکه تخفیف برای بیمه شخص ثالث چه قدر باید باشد یا اینکه این تخفیف چه طور و چگونه باید اجرا شود و یا اینکه نحوه تقسیط حق بیمه چگونه است و به طور کلی همه دستورات بیمه مرکزی درباره این مسائل در ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث شرح و توصیف شده است. امید است با اجرایی شدن این آیین نامه بر اساس نوع رانندگی بیمه گزاران، نرخ حق بیمه عادلانه تر و مناسب با رفتار های آنها تعیین شود.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***


شرایط اجرای ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث

برای اینکه ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث اجرا شود و هیچ خلل و اختلالی در آن وجود نداشته باشد، باید یکسری از مسائل رعایت شود. طبق قانون در اجرای این ماده از قانون باید به این نکات توجه شود. همچنین در آیین نامه موضوع این ماده باید ملاحظات اجتماعی در تعیین حق بیمه وسایل نقلیه پرکاربرد اقشار متوسط و ضعیف جامعه مد نظر قرار بگیرد.

1.      ویژگی های وسیله نقلیه از قبیل نوع کاربری، سال ساخت و وضعیت ایمنی وسیله نقلیه

2.      سوابق رانندگی و بیمه ای راننده شامل نمرات منفی و تخلفات ثبت شده توسط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موضوع قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، خسارت های پرداختی توسط بیمه گر یا صندوق، بابت حوادث منتسب به وی

3.      رایج بودن استفاده از وسیله نقلیه برای اقشار متوسط و ضعیف شامل موتورسیکلت و خودرو های سواری ارزان قیمت

 

بررسی تبصره های ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث

در ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث تبصره هایی نیز لحاظ شده است که در ادامه هر کدام را شرح می دهیم؛


تبصره ۱

در تبصره یک از این ماده قانون اینگونه آمده است که بیمه مرکزی و نیروی انتظامی باید با همکاری هم شرایط مساعد و مناسبی را فراهم کنند که حداکثر تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه، امکان صدور بیمه نامه شخص ثالث بر اساس ویژگی های «راننده» فراهم شود. این یعنی همان راننده محور شدن خدمات بیمه شخص ثالث که در مورد آن بسیار توضیح داده ایم. در این سیاستِ جدید این راننده است که امتیاز و تخفیف می گیرد و نه خودرو. به این معنی که بیمه شخص ثالث دیگر قرار نیست خودرو محور باشد، بلکه راننده محور خواهد بود.


تبصره ۲

در تبصره دوم ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث اینگونه آمده است که باید در نحوه تخفیف حق بیمه یا افزایش حق بیمه نیز تغییراتی صورت بگیرید. در قانون جدید بیمه شخص ثالث، به ازای هر سال 5 درصد تخفیف تعیین شده است؛ این درصد می تواند تا حداکثر 70 درصد (برای سال چهاردهم) افزایش پیدا کند و پس از 14 سال‌ تخفیف عدم خسارت، معادل 70 درصد ثابت باقی خواهد ماند. همچنین اگر در سال های پیش تنها با یک بار تصادف، تمام تخفیفات بیمه از بین می رفت، قرار است از این پس تخفیفات به صورت پلکانی کسر شود و نه یکجا و درجا.

درصد کاهش تخفیفات بیمه شخص ثالث برای هر بار تصادف به شرح زیر است:

ü      یک بار خسارت مالی ۲۰% کاهش تخفیفات

ü      یک بار خسارت جانی ۳۰% کاهش تخفیفات

ü      دو بار خسارت مالی ۳۰% کاهش تخفیفات

ü      دو بار خسارت جانی ۷۰% کاهش تخفیفات

ü      سه بار خسارت مالی ۴۰% کاهش تخفیفات

ü      سه بار خسارت جانی ۱۰۰% کاهش تخفیفات


تبصره ۳

نرخ حق بیمه شخص ثالث در ابتدای هر سال با رعایت آیین نامه مصوب هیأت وزیران به وسیله بیمه مرکزی محاسبه می شود و پس از تأیید شورای عالی بیمه، ابلاغ می شود. در جلسات شورای عالی بیمه برای تعیین نرخنامه موضوع این تبصره دبیر کل اتحادیه (سندیکای) بیمه گران و دو نفر صاحب نظر به انتخاب اتحادیه (سندیکای) بیمه گران ایران با حق رأی شرکت می کنند. همچنین رئیس کل بیمه مرکزی در جلسات مذکور حق رأی دارد. این نرخ با توجه به نرخ دیه در هر سال تغییر می کند و تصویب می شود.


تبصره ۴

بر اساس تبصره چهارم ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث شرکت های بیمه می توانند تا ۵/ ۲ درصد کمتر از نرخ های مصوب شورای عالی، بیمه را ملاک عمل خود قرار دهند. اعمال تخفیف بیشتر از ۵/ ۲ درصد توسط شرکت های بیمه، فقط پس از کسب مجوز از بیمه مرکزی امکان پذیر است. برای دادن چنین مجوزی به توانگری مالی شرکت، شرایط عمومی بازار و حفظ رقابت پذیری شرکت های بیمه توجه می شود. به علاوه شرکت های بیمه می توانند در صورت ارائه خدمات ویژه به مشتریان، با تایید بیمه مرکزی تا ۵/ ۲ درصد بیشتر از قیمت های تعیین شده توسط بیمه مرکزی، از بیمه گزار دریافت کنند.


تبصره ۵

اعطای تخفیف به رانندگان ایمن و کم خطری که گواهینامه شرکت در دوره های آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر را دارند، فقط باید در چارچوب قوانین و ضوابط بیمه مرکزی باشد.



با استفاده از فرمون ایکس می توانید خلافی خودرو را دریافت کرده و از نقشه دوربین های زوج و فرد شهر مطلع شوید.


 

جدول افزایش حق بیمه

ردیف

مصادیق افزایش حق بیمه پایه

درصد افزایش حق

1

وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس و تاکسی و مسافرکش شخصی درون شهری

10

2

وسایل نقلیه سواری تاکسی و مسافرکش شخصی برون شهری

20

3

وسایل نقلیه ویژه حمل مواد سوختی مایع و گازی شکل

25

4

وسایل نقلیه ویژه حمل مواد منفجره و خطرناک

50

5

وسایل نقلیه مورد استفاده در تعلیم و آزمون رانندگی

15

6

وسایل نقلیه که برای مسابقات رانندگی به کار می روند

50

7

موتورسیکلت هایی که برای مسابقات رانندگی به کار می روند

30

8

وسایل نقلیه هایی که حسب مقررات، ملزم به داشتن معاینه فنی بوده و فاقد آن باشند

5

9

وسایل نقلیه هایی که مجاز به اتصال یدک اضافی باشند، بابت اتصال هر یدک اضافی

15

10

وسیله نقلیه ای که بیش از ١٥ سال از سال ساخت آن گذشته باشد

به ازای هر سال مازاد بر ١٥ سال، ٢ درصد (حداکثر٢٠درصد)

11

وسیله نقلیه ای که دارنده آن طبق اطلاعات مندرج در سامانه راهنمایی و رانندگی دارای نمره منفی باشد

به ازای هر نمره منفی در زمان خرید بیمه نامه ١ درصد (حداکثر ٣٠ درصد)

12

وسایل نقلیه هایی که طبق اطلاعات مندرج در سامانه راهنمایی و رانندگی دارای تخلفات حادثه ساز ثبت شده باشند

به ازای هر تخلف حادثه ساز ثبت شده در دوره اعتبار بیمه نامه قبلی، نیم درصد (حداکثر تا٣ درصد)

 

جدول تخفیف بیمه

ردیف

مصادیق تخفیف حق بیمه پایه

درصد تخفیف حق بیمه پایه

1

وسایل نقلیه هایی که برای اولین بار شماره گذاری می شوند

5

2

وسایل نقلیه عمومی شهری حمل مسافر با ظرفیت بیش از شش نفر شامل اتوبوس، مینی‌بوس، ون و استیشن

50

3

وسایل نقلیه هایی که دارنده آن وفق آیین نامه موضوع تبصره ٥ ماده ۱۸ قانون بیمه شخص ثالث دارای گواهینامه معتبر طی دوره های آموزشی رانندگی ایمن و کم خطر باشد

10

نحوه محاسبه حق‌بیمه شخص ثالث

اگر از روش محاسبه حق‌بیمه شخص ثالث خودروی خود اطلاع کافی ندارید، به شما پیشنهاد می دهیم که این مطلب را انتهای بخوانید. قبل از اینکه بخواهید حق بیمه شخص ثالث خود را محاسبه کنید، باید بدانید که این حق بیمه بر چه اساسی تعیین می شود و چه عواملی در قیمت نهایی آن موثر است. البته تمام این شرایط در قانون جدید بیمه شخص ثالث نیز به شکلی موثرتر معنا پیدا می کند.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***


 

پایه و اساس محاسبه حق‌بیمه

محاسبه حق‌بیمه در ابتدای امر بر اساس حق بیمه ای است که توسط بیمه مرکزی ابلاغ می شود. به طور کلی اساس تعیین حق بیمه شخص ثالث و میزان پوشش مالی و جانی آن، مبلغ تعیین شده برای دیه کامل یک انسان در ماه حرام است. قوه قضائیه در هر سال مبلغ مشخصی را به عنوان حق دیه کامل در ماه حرام اعلام می ‌کند. بر همین اساس دیه یک مرد مسلمان در سال 98،  ۲۷۰ میلیون تومان برای ماه ‌های غیرحرام است که البته به طور طبیعی یک سوم همین مبلغ برای ماه‌های حرام به این مبلغ اضافه می‌شود. اگر دیه ماه غیر حرام را با یک سوم مبلغ آن جمع ببندیم، مقدار دیه ماه‌های حرام به ‌دست خواهد آمد که این مقدار 360 میلیون تومان است. در تقویم قمری چهار ماه‌ ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب ماه‌ های حرام به شمار می‌ آیند. بدین معنی که اگر فوت ناشی از حادثه رانندگی در یکی از این چهار ماه رخ دهد، میزان دیه افزایش پیدا می کند. بیمه مرکزی بر اساس این مبلغ، حداقل و حداکثر حق بیمه‌ را به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کند. این مبلغ پایه برای محاسبه حق‌بیمه  استفاده می شود. اما می‌توان با استفاده از تخفیف‌ها و تغییر برخی از فاکتورهای موثر بر قیمت حق بیمه، قیمت را کاهش یا افزایش داد.


 

محاسبه حق‌بیمه با در نظر گرفتن تخفیفات

احتمالا عبارت "ت‌ع‌خ" را در بیمه نامه خود دیده اید. "ت‌ع‌خ" تخفیفی است که به نسبت تعداد سال عدم استفاده از بیمه شخص ثالث به بیمه‌گزار تعلق می‌گیرد و در محاسبه حق‌بیمه موثر است.  مثلا اگر شخص یک سال از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکرده باشد، به این معنی است که تصادفی نکرده است یا در تصادفی مقصر شناخته نشده است. به چنین شخصی تخفیف حق بیمه تعلق می گیرد. بد نیست بدانید که در قانون جدید بیمه شخص ثالث، به ازای هر سال 5 درصد تخفیف تعیین شده است و این درصد تا حداکثر 70 درصد (برای سال چهاردهم) افزایش پیدا خواهد کرد و پس از 14 سال‌ تخفیف عدم خسارت معادل 70 درصد ثابت باقی خواهد ماند. همچنین در قانون جدید بیمه شخص ثالث تخفیف ها به شکل پلکانی از بین می روند؛ به عبارت دیگر در قانون جدید تمامی تخفیف های بیمه‌گزار به یکباره از بین نمی‌ رود. این در حالی است که در قانون قدیم، همه تخفیفات با یک تصادف و با یک بار مقصر شناخته شدن، از بین می رفت.


 

درصد کاهش تخفیفات بیمه شخص ثالث برای هر بار تصادف

ü      یک بار خسارت مالی ۲۰% کاهش تخفیفات

ü      یک بار خسارت جانی ۳۰% کاهش تخفیفات

ü      دو بار خسارت مالی ۳۰% کاهش تخفیفات

ü      دو بار خسارت جانی ۷۰% کاهش تخفیفات

ü      سه بار خسارت مالی ۴۰% کاهش تخفیفات

ü      سه بار خسارت جانی ۱۰۰% کاهش تخفیفات


ارتباط کاربری خودرو با محاسبه حق‌بیمه

اینکه کاربری خودرو چه باشد و چه میزان ریسک داشته باشد، در محاسبه حق‌بیمه تاثیرگذار است. در واقع کاربری خودرو مشخص می کند که میزان ریسک خودرو برای رخ دادن حادثه و میزان هزینه معمول برای جبران خسارت در یک حادثه رانندگی چه قدر است. فی المثل خودروهای تاکسی یا آموزش رانندگی، با توجه به ریسک بالاتری که در وقوع حوادث دارند، باید حق بیمه شخص ثالث بیشتری را پرداخت کنند. بنابراین محاسبه حق‌بیمه برای هر خودرو با توجه به کاربری که دارد به صورت جداگانه است. مثلا خودروهایی نظیر آمبولانس، خودروی حمل خون، خودروی آتش‌نشانی، خودروی بارکش، خودرو های عمومی سازمانی و ... هر کدام به صورت جداگانه محاسبه حق‌بیمه را انجام می دهند.  

 

تاثیر جریمه دیرکرد در محاسبه حق‌بیمه شخص ثالث

اگر به هر دلیلی برای تمدید بیمه شخص ثالث خود به موقع اقدام نکنید، مستلزم پرداخت جریمه دیرکرد خواهید بود. با توجه به اجباری بودن بیمه شخص ثالث، همه رانندگان موظف هستند یک هفته قبل از اتمام بیمه نامه خود، نسبت به تمدید آن اقدام کنند. در صورتی ‌که در تمدید بیمه شخص ثالث وقفه ‌ای بیفتد به صورت روز شمار مبلغی به حق بیمه اضافه خواهد شد که برای خودروهای مختلف متفاوت است و در محاسبه حق‌بیمه تاثیر می گذارد. اضافه شدن جریمه دیرکرد به حق بیمه به صورت روزشمار تنها تا 365 روز محاسبه و اعمال می‌شود؛ به این صورت که جریمه دیرکرد یک سال با دو سال فرقی ندارد.

 

رابطه حق بیمه با پوشش بیمه

منظور ما از پوشش بیمه همان تعهد مالی شرکت بیمه در مقابل بیمه‌گزار است. بدیهی است که حق بیمه مشخص می کند که شرکت بیمه چه تعهداتی در مقابل بیمه گزار دارد. حداقل میزان پوشش مالی تعیین شده از جانب بیمه مرکزی برای هر سال متفاوت است. بدیهی است که بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، پوشش مالی بالاتری را خریداری کند. محاسبه حق‌بیمه با توجه به حداقل یا حداکثر پرداختی بیمه گزار انجام می شود.


 

معیارهای یک بیمه ثالث خوب

1.      پوشش مالی خوب و بالا با قیمت مناسب
2.      توانگری مالی شرکت بیمه برای عمل به تعهدات
3.      رضایت مشتری از جبران خسارت، پاسخگویی و پشتیبانی شرکت بیمه
4.      مدت زمان پاسخگویی به شکایات و سرعت و سهولت فرآیند جبران خسارت
5.      پرداخت خسارت سیار در حوادثی که هزینه خسارت ها بالا نیست بدون نیاز به مراجعه به مراکز پرداخت خسارت

6.      کثرت مراکز پرداخت خسارت برای رسیدگی راحت تر به مشکلات


با استفاده از فرمون ایکس می توانید خلافی خودرو را دریافت کرده و از نقشه دوربین های زوج و فرد شهر مطلع شوید.