فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

تسمه تایم چیست و 7 نشانه‌ی خرابی تسمه‌تایم

 

 

تسمه‌تایم یکی از قطعات مهم در موتور خودرو می‌باشد، که برای کار با خودرو ضرورت دارد؛ در اینجا با عملکرد و ویژگی‌های آن آشنا می‌شویم. در این نوشته اطلاعاتی در ارتباط با زمان تعویض تسمه‌تایم، کار و وظیفه‌ی تسمه‌تایم در خودرو، کیلومتر تعویض تسمه‌تایم در برخی خودرو‌ها، و تسمه‌تایم مناسب خودرو خدمت شما ارائه می‌گردد.


 

تسمه‌تایم چیست؟

 

تسمه‌تایم یا تسمه‌تایمینگ، قطعه‌ای پلاستیکی در موتور احتراق داخلی خودرو است و داخل پیشرانه‌ی خودرو، برای اتصال میل‌لنگ به میلِ سوپاپ قرار دارد؛ تا حرکت سوپاپ‌ها، و باز و بسته شدن آن‌ها به درستی انجام شود. درنتیجه سوپاپ‌های موتور در هر یک دور گردش کامل میل‌لنگ، یک بار در زمان صحیح باز و بسته می‌شوند. در حقیقت تسمه‌تایم قطعه‌ای دندانه دندانه و لاستیکی است که رشته‌های فیبر موجود در آن، باعث استحکام آن شده و دندانه‌ها مانع لغزش می‌گردند. وظیفه‌ی اصلی آن ایجاد اتصال میل‌لنگ به میلِ سوپاپ، برای انجام 4 عمل اصلی موتور ( یعنی مکش، تراکم، انفجار، و تخلیه) می‌باشد. تسمه‌تایم برای به حرکت درآوردن اجزاءِ دیگر موتور مانند پمپ آب و پمپ روغن نیز استفاده می‌شود. محل قرار گیری میل سوپاپ، بسته به نوع خودرو متفاوت است؛ البته این قطعه در بیشتر خودرو‌ها در سر سیلندر آن جاگذاری شده‌است. باید توجه داشت که محل دقیق نصب تسمه‌تایم بسیار مهم است، و اگر تنها چند تسمه‌تایم جا به جا نصب شوند باعث ضربه پیستون و سوپاپ به یکدیگر می‌شود و عملکرد موتور را مختل می‌نماید. تعدادی از شرکت‌های خودروسازی در بعضی از ماشین‌های سنگین، به جای تسمه‌تایم از زنجیرتایم استفاده می‌کنند؛ که تغییری در ماهیت این قطعه در موتور نخواهد داشت و تنها عمر تعویض آن بسیار بیشتر از تسمه‌ی پلاستیکی است. تسمه پلاستیکی نیاز به تعویض در زمان مشخصی را دارد.




 

بهترین زمان برای تعویض تسمه‌تایم چه موقعی است؟ 

خودرو سازان زمان تعویض تسمه‌تایم را در مدل‌های متفاوت اتومبیل اعداد متفاوتی عنوان می‌کنند و در بهترین شرایط آن را بالای 120 هزار کیلومتر اعلام کرده‌اند؛ اما با توجه به رعایت نکردن نکات هنگام رانندگی و ایجاد بستر نامطلوب هنگام رانندگی نظیر ترافیک سنگین، رانندگی با دور موتور بالا، دادن معکوس‌های پیاپی و سنگینی به موتور معیار متداول تعویض تسمه‌تایم تقریبا نصف زمانی است که خودروسازان اعلام کرده‌اند. زمان تعویض تسمه‌تایم برای بیشتر خودرو‌ها حدود ۶۰ هزار کیلومتر است که تعدادی زودتر از این رقم نیاز به تعویض دارند. هنگام خرید خودروی دست دوم بهتر است جهت آگاهی از مدت کارکرد تسمه‌تایم به یک مکانیک مراجعه کنید تا آن را مورد بازبینی قرار دهد و افت قیمت خودرو را هم بررسی کنید. امروزه احتمال پاره شدن تسمه‌تایم از گذشته کمتر شده است، اما خراب شدن دندانه‌ها و لغزش تسمه در داخل موتور همچنان می‌تواند آسیب جدی به اجزای داخلی موتور برساند. توصیه می‌شود که تسمه‌تایم اتومبیل خود را دوره‌ای بررسی کنید تا قبل از متحمل شدن هزینه‌های بیشتر علائم سایش آن را بیابید ( نحوه‌ی تعویض تسمه‌تایم پراید ).


آیا آسیب تسمه‌تایم ناگهانی است یا به تدریج دچار فرسودگی می‌شود؟ 

این اتفاق می‌تواند به صورت ناگهانی رخ دهد، و یا تسمه‌تایم به آهستگی دچار مشکل شود. بدیهی است که هر چه زمان استفاده از آن بیشتر باشد احتمال خرابی آن بیشتر است.


 تسمه‌تایم مناسب خودرو 

اگر خودروی شما به تعویض تسمه‌تایم نیاز پیدا کرد، بهتر است که فقط از تسمه‌های فابریک و شرکتی استفاده نمایید؛ و خودرو خود را برای تعویض به افراد متخصص بسپارید، زیرا تعویض آن کاری تخصصی است و جزو تعمیرات عادیِ خودرو به حساب نمی‌آید. کسی که تعویض تسمه‌تایم را انجام می‌دهد باید دانش و ابزار این کار را داشته باشد و توانایی نصب و تنظیم آن را به طور دقیق دارا باشد؛ زیرا میزان کشش تسمه باید در حد مجاز خود باشد تا اگر تسمه‌تایم یک یا چند دندانه جا به جا قرار گیرد زمان باز بودن سوپاپ‌ها را مختل نشود و کارکرد موتور دچار اختلال نشود. پیشنهاد می‌شود که با هر بار تعویض تسمه‌تایم وضعیت واترپمپ خودرو نیز مورد بررسی قرار گیرد، زیرا واترپمپ به وسیله تسمه به چرخش درآورده می‌شود و اگر خراب باشد می‌تواند باعث بریدن تسمه بشود. توصیه می‌گردد به منظور جلوگیری از جداشدن دندانه‌های تسمه از مرغوب‌ترین تسمه‌تایم موجود در بازار استفاده گردد. موتور خودروهایی همچون پژو 405 و 206و غیره به گونه‌ای طراحی شده است که سوپاپ‌های خودرو با پاره شدن تسمه‌تایم کج می‌شوند، که برای تعمیر آن نیازمند باز شدن کامل سر سیلندر خودرو می‌باشد، هزینه‌ی تعمیر آن بیشتر از 2 میلیون تخمین زده می‌شود که بسیار بیشتر از مبلغ تعویض تسمه‌تایم است! اگر پیشرانه خودرو از نوع non-interferernce باشد در صورت پاره شدن تسمه‌تایم آسیبی به سوپاپ ها نمی‌رسد و فقط موتور خاموش می‌شود. شاید خرابی تسمه تایم باعث گاز خوردن خودرو هم بشود.




 


نشانه‌های خرابی تسمه‌تایم


1- صدایی غیر معمول از جلوی اتومبیل(داخل محفظه موتور) شنیده شود 

بررسی تسمه تایم فراموش نشود تسمه‌تایم از طریق یک سری پولی‌ها به میل بادامک و میل لنگ اتصال دارد. میل لنگ نیروی مورد نیاز میله‌های متصل به موتور که در محفظه‌ی احتراق به پیستون متصل‌اند را تولید می‌کند. میل بادامک نیز وظیفه‌ی رفتن سوخت به محفظه‌ی احتراق و خارج شدن دود انفجار از اگزوز را بر عهده دارد. هنگامی که تسمه فرسوده می‌شود، صدایی غیرمعمولی (مانند تیک تیک) از درون موتور به گوش می‌رسد. این صدا همچنین می‌تواند نشانه‌ی فشار پائین روغن یا روغن کم در موتور باشد، و دلیل آن یا از روغن موتور و یا از فیلتر روغن می‌باشد. با توجه به نقش مهم تسمه در خودرو در صورت شنیدن چنین صدایی در اسرع وقت به مکانیک مراجعه نمایید.

برای استعلام خلافی خودرو کلیک کنید.

 

2- خارج ‌شدن دود غیرعادی از اگزوز

 

اگر از اگزوز خودرو شما بیش از گذشته دود خارج می‌شود، می‌تواند به علت مشکل تسمه‌تایم باشد؛ زیرا وقتی تسمه به درستی کار نکند، موتور باید بیشتر از حالت عادی سعی کند تا قطعات به حرکت درآیند و فشار بیشتری به موتور وارد می‌شود، به همین علت دود بیشتری تولید می‌شود.

 

3- خودرو استارت نخواهد خورد

 

با آسیب دیدن تسمه‌تایم، خودرو توانایی روشن شدن را ندارد. امکان دارد که هنگام چرخاندن سوئیچ صدای استارت شنیده شود ولی چون تسمه‌تایم میل‌لنگ و بادامک را می‌چرخاند، با آسیب دیدن تسمه‌تایم خودرو روشن نخواهد شد. اگر خودرو روشن نشود می‌توانید با مکانیک تماس گرفته و مشکل را حل کنید.

 

4- دور موتور بد عمل می‌کند

 

با رفتن دور به 2 الی 4 هزار و تنظیم نبودن موتور حتما تسمه‌تایم خودرو را بررسی کنید. هنگامی که دندانه‌های تسمه‌تایم تحلیل رفته باشد و یا تسمه شُل شده باشد، در موقع شتاب‌گیری دور موتور بالاتر از حد همیشگی خواهد رفت.

 

5- میس فایر (Misfire )

 

با توجه به توضیحات ذکر شده، چرخش میل‌لنگ و میل بادامک توسط تسمه‌تایم انجام می‌شود. اگر تسمه به درستی کار نکند و زمان‌بندیِ باز و بسته شدن دریچه‌ی ورودی سوخت و خروجی دود به هم بریزد، ممکن است موتور میس‌فایر دهد و در صورت بی‌توجهی به علائم، مشکلات بزرگی را به وجود خواهد آورد.

 

7- نشت روغن از جلوی خودرو

 

به طور معمول روغن از کاور تسمه‌تایم نشت پیدا خواهد کرد. این کاور به وسیله‌ی یک سری پیچ و مهره محافظت می‌شود و اگر به نشت روغن توجهی نکنید، پس از مدتی تسمه شُل خواهد شد. این مسئله علاوه بر آسیب زدن به تسمه‌تایم، بعد از مدتی باعث بالا رفتن دمای خودرو و جوش آوردن موتور می‌شود.

 

زمان تعویض تسمه‌تایم در برخی خودروهای پر مصرف در کشور

 

در این قسمت درباره اینکه تسمه‌تایم هر چند کیلومتر باید تعویض شود و نیاز به بازدید دارد اطلاعاتی ارائه می شود.


زمان تعویض تعویض تسمه‌تایم پراید: هر 80 هزار کیلومتر.

 

زمان تعویض تعویض تسمه‌تایم پژو 206 تیپ 5: هر 60 هزار کیلومتر.

 

زمان تعویض تعویض تسمه‌تایم پژو 206 تیپ 2: هر 70 هزار کیلومتر.

 

زمان تعویض تعویض تسمه‌تایم پژو 405: هر 60 هزار کیلومتر.

 

زمان تعویض تعویض تسمه‌تایم زانتیا: هر 65 هزار کیلومتر.

 

زمان تعویض تعویض تسمه‌تایم تندر 90: هر 45 هزار کیلومتر.