اگر مطلب آموزش خرید طرح آلودگی هوا را تا انتها بخوانید به راحتی می توانید طرح ترافیک بخرید و با مجوز در محدودههای ترافیکی تردد داشته باشد. لازم است به این نکته اشاره کنیم که خرید طرح ترافیک صرفا از طریق اینترنت و سامانه my tehran امکان پذیر است. بنابراین آموزش خرید طرح کنترل آلودگی هوا در واقع آموزش استفاده از سامانه تهران من هم هست. به عنوان یک شهروند تهرانی قطعا می دانید که معضل ترافیک و آلودگی هوای تهران، معضلی است که به تنهایی و به دست مسئولان حل نمی شود. قطعا وظیفه مسئولان برای کنترل و مدیریت این مشکل بیشتر از شهروندان است و آنها باید فکری اساسی و عملی برای حل این معضل داشته باشند، اما همکاری همه شهروندان برای کنترل این مشکل نیز موضوع مهم است که نباید نادیده گرفته شود.
متاسفانه مشکل ترافیک تهران فقط موضوع آلودگی و حجم خودروها نیست. نبود یک فرهنگ درست و استاندارد برای رانندگی در معابر، نداشتن حمل و نقل عمومی قوی و پایدار، بی قانونی در ارائه برگههای معاینه فنی، پولی بودن مراکز معاینه فنی، بی توجهی به شرایط سخت اقتصادی اکثریت اقشار جامعه و بسیاری دیگر از موارد باعث می شود که معضل ترافیک همچنان به شکل یک معضل باقی بماند و حل نشود. تنها کار مهمی که مسئولان برای کنترل حجم آلودگیها و ترافیک مناطق مرکزی تهران انجام می دهند، بازی با هزینهای است که شهروند باید برای ورود به این مناطق بپردازد، اما غافل از اینکه اهرم پول همه جا نمی تواند بازدارنده باشد.
آموزش خرید طرح آلودگی هوا از ثبت نام شروع می شود
آموزش خرید طرح آلودگی هوا را باید از ثبت نام در سامانه تهران من شروع کنیم. اصلیترین و اساسیترین کاری که برای خرید طرح ترافیک باید انجام دهید، این است که وارد سامانه تهران من شوید و در این سامانه ثبت نام کنید. بدون ثبت نام در این سامانه نمی توانید از هیچ یک از خدمات و سرویسهای تهران من استفاده کنید. برای ثبت نام در سامانه تهران من آدرس http://my.tehran.ir را در مرورگر خود وارد کنید تا به سایت تهران من وارد شوید. در صفحه اصلی سایت در سمت چپ، روی گزینه ثبت نام کلیک کنید تا صفحه ثبت نام برای شما باز شود. در صفحه جدید روی گزینه «شخص حقیقی» کلیک کنید تا به صفحه بعد بروید. سپس اطلاعات شخصی خود را وارد کنید. این اطلاعات را بر اساس فیلدهای موجود (کد ملی، تاریخ تولد و کد پستی، نام پدر و آدرس ) وارد کنید. کد امنیتی را هم با دقت تایپ کنید و به مرحله بعدی بروید. سپس نام کاربری و رمز عبور اختصاصی خود، آدرس ایمیل، شماره موبایل، شماره تلفن ثابت و تصویر کارت ملی خود را وارد کنید و وارد مرحله بعد شوید. در نهایت کدی را که به شماره موبایلی که در قسمت قبل وارد کرده اید، پیامک شده است، در فیلد فعال سازی نام کاربری وارد کنید و دکمه ارسال را کلیک کنید.
در ادامه آموزش خرید طرح آلودگی هوا باید اطلاعات خودرو را نیز در سامانه وارد کنید. برای این کار باید بعد از وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود در سامانه به صفحه کاربری خود بروید و در قسمت داشبورد من، روی گزینه مدیریت خودروها کلیک کنید. باید مشخصات خودروی خود را در قسمت مدیریت خودروها وارد کنید. از بین گزینههای این بخش گزینه خودروهای تحت پوشش من را انتخاب کنید. برای اضافه کردن خودرو گزینه افزودن را بزنید و شماره پلاک و شماره VIN خود را وارد کنید. سپس مشخصات مالک و شماره شاسی و شماره موتور و تصویر کارت ماشین را وارد کنید تا ثبت خودروی شما تکمیل شود.
نحوه خرید طرح ترافیک از سامانه تهران من
آموزش خرید طرح آلودگی هوا فقط به موضوع ثبت نام در سامانه تهران من محدود نمی شود. ثبت نام در این سامانه پیش نیاز خرید طرح ترافیک است. پس از ثبت نام در سامانه تهران من و ثبت اطلاعات خودرو باید بدانید که از کدام قسمت می توانید طرح ترافیک بخرید.
لازم است یادآوری کنیم که با هر ورود غیرمجاز در محدودههای طرح ترافیک تهران به صورت مجزا برای شما جریمه لحاظ می شود. بنابراین قبل از ورود به این محدودهها حتما طرح رزور کنید و با مجوز وارد محدودهها شوید تا فقط عوارض پرداخت کنید و مشمول پرداخت جریمه نشوید.
در ادامه آموزش خرید طرح آلودگی هوا باید بدانید که برای خرید طرح ترافیک لازم است در صفحه کاربری خود روی گزینه «خدمات طرح ترافیک» کلیک می کنید و گزینه «درخواست انتخاب روز» را انتخاب می کنید. در صفحه جدید، هر تعداد طرح برای هر روزی که نیاز دارید، انتخاب کنید و ثبت نهایی را بزنید. این کار را می توانید از یک هفته قبل انجام دهید یا حتی یک روز قبل از ورود به طرح انجام دهید.
توجه داشته باشید که مبلغ پرداختی برای ثبت «درخواست انتخاب روز» برای ورود به محدوده طرح ترافیک، در حساب شما مسدود می شود. پس از بررسی تردد خودرو شما، مبلغ نهایی عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک، از مبلغ مسدود شده کسر می شود و الباقی به حساب شما مرجوع می شود. به طور کلی نوع معاینه فنی، ساعت تردد، محدوده تردد و محدوده سکونت در تعیین نرخ طرح ترافیک تاثیر دارد. این فاکتورها بر اساس اطلاعاتی که شما در سامانه وارد کرده اید در محاسبه نرخ طرح ترافیک تاثیر خواهند داشت.
جمع بندی
در موضوع آموزش خرید طرح آلودگی هوا تلاش کردیم که نکات مهم برای خرید طرح ترافیک 98 را برای شما شرح دهیم. به این موضوع توجه داشته باشید که خرید طرح ترافیک برای هر شهروندی که می خواهد به صورت قانونی و مجاز در محدودههای ترافیکی تردد داشته باشد، لازم و ضروری است. عوارض تردد در محدودههای ترافیکی همواره کمتر از جریمه تردد غیرمجاز در این محدودهها است. یادآوری می کنیم که در سامانه تهران من این امکان فراهم است که پیش از ثبت نام، فقط بر اساس شرایط اختصاصی خود قیمت خرید طرح ترافیک را با توجه به نوع معاینه فنی، ساعت تردد، محدوده تردد و محدوده سکونت محاسبه کنید. اما فراموش نکنید که برای استفاده از خدمات و سرویسهای اصلی سامانه تهران من در زمینه ترافیک تهران، ثبت نام در این سامانه الزامی و اجباری است.
شناسه قبض جریمه در کنار شناسه پرداخت، برای پرداخت قبض جریمه خودرو لازم و ضروری است. اساسا این دو شناسه مکمل هم هستند و هر یک بدون دیگری کاربرد و کارایی ندارد. شناسه قبض جریمه یک عدد 13 رقمی است که معمولا در بالای شناسه پرداخت درج می شود. اگر به صورت تسلیمی یا الصاقی جریمه شده اید، در برگ جریمه ای که دریافت می کنید، شناسه قبض جریمه و شناسه پرداخت درج شده است. در صورتی که جریمه به صورت دوبرگی یا توسط دوربین های هوشمند در خلافی شما نشسته باشد، باید ابتدا از طریق سایت راهور یا ارسال کد vin به شماره پیامک 1101202020 استعلام خلافی خود را بگیرید و به این ترتیب به شناسه قبض جریمه و شناسه پرداخت دست پیدا کنید. برای پرداخت هم می توانید از سایت راهور یا خودپردازهای بانک ملی و یا اپ فرمون ایکس کمک بگیرید.
جدول کد تخلف جرایم راهنمایی و رانندگی به همراه مبلغ جریمه
صرف نظر از موضوع شناسه قبض جریمه و شناسه پرداخت، کدی با عنوان کد تخلف در برگ جریمه درج می شود. برای اینکه این کد را شناسایی کنید می توانید از جدول زیر کمک بگیرید. در کنار کد مبلغ جریمه برای کلان شهرها و روستاها و ... نیز آمده است تا به این ترتیب بتوانید مبلغ جریمه خود را به درستی بررسی کنید و هزینه که مجبور به پرداخت آن هستید، درست پرداخت کنید.
کد تخلف |
عنوان تخلف رانندگی |
کلانشهرها، مراکز استانها، جادههای بین شهری و مناطق آزاد تجاری-صنعتی(ریال) |
سایر شهرها(ریال) |
روستاها و راههای روستایی(ریال) |
2001 |
هرگونه حرکات نمایشی مانند دور زدن درجا یا حرکت موتورسیکلت بر روی یک چرخ |
۱٫۵۰۰٫۰۰۰ |
۱٫۳۵۰٫۰۰۰ |
۷۵۰٫۰۰۰ |
2002 |
تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۳۰ کیلومتر بر ساعت) |
۲٫۰۰۰٫۰۰۰ |
۱٫۸۰۰٫۰۰۰ |
۱٫۰۰۰٫۰۰۰
|
2003 |
سبقت غیرمجاز در راههای دو طرفه |
۲٫۰۰۰٫۰۰۰ |
۱٫۸۰۰٫۰۰۰ |
۱٫۰۰۰٫۰۰۰ |
2004 |
عبور از چراغ قرمز راهنمایی و رانندگی ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ |
۲٫۰۰۰٫۰۰۰ |
۱٫۸۰۰٫۰۰۰
|
۱٫۰۰۰٫۰۰۰ |
2005 |
حرکت بهطور مارپیچ |
۱٫۵۰۰٫۰۰۰ |
۱٫۳۵۰٫۰۰۰ |
۷۵۰٫۰۰۰ |
2006 |
حرکت با دنده عقب در آزاد راهها و بزرگراهها |
۱٫۵۰۰٫۰۰۰ |
۱٫۳۵۰٫۰۰۰
|
- |
2007 |
رانندگی در حالت مستی و مصرف داروهای روان گردان یا افیونی |
۴٫۰۰۰٫۰۰۰ |
۴٫۰۰۰٫۰۰۰ |
۴٫۰۰۰٫۰۰۰ |
2008 |
تجاوز از سرعت مجاز بیش از ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر در ساعت |
در ردیف ۲ ادغام شد |
|
|
2009 |
عبور از محل ممنوع |
۹۰۰٫۰۰۰ |
۵۰۰٫۰۰۰ |
۲۰۰٫۰۰۰ |
2010 |
تجاوز به چپ از محور راه |
۷۵۰٫۰۰۰ |
۶۰۰٫۰۰۰
|
۳۰۰٫۰۰۰ |
2011 |
عبور وسایل نقلیه از پیادهرو |
۶۵۰٫۰۰۰ |
۳۵۰٫۰۰۰ |
۱٫۵۰۰٫۰۰۰ |
2012 |
عدم رعایت حق تقدم عبور |
۵۰۰٫۰۰۰ |
۳۰۰٫۰۰۰
|
۱۵۰٫۰۰۰
|
2013 |
دور زدن در محل ممنوع |
۷۵۰٫۰۰۰
|
۶۰۰٫۰۰۰
|
۳۰۰٫۰۰۰ |
2014 |
استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی |
۱٫۰۰۰٫۰۰۰ |
۸۰۰٫۰۰۰
|
۴۰۰٫۰۰۰ |
2015 |
نقص فنی مؤثر یا نقص در سامانه (سیستم) روشنایی در شب |
۷۵۰٫۰۰۰ |
۶۰۰٫۰۰۰
|
۴۵۰٫۰۰۰ |
2016 |
عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده ای مواد خطرناک |
در ردیف ۲۰ ادغام شد |
|
|
2017 |
رانندگی با وسایل نقلیه عمومی بیش از زمان مجاز |
۶۰۰٫۰۰۰ |
۵۰۰٫۰۰۰ |
۳۵۰٫۰۰۰ |
2018 |
عدم رعایت محدودیتهای زمانی یا مکانی یا شرایط مندرج در گواهینامه از قبیل استفاده از عینک، سمعک، با تجهیزات خاص |
۶۰۰٫۰۰۰
|
۵۰۰٫۰۰۰ |
۳۵۰٫۰۰۰ |
2019 |
عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین عبور و مرور محصلین با پلیس مدرسه |
۶۰۰٫۰۰۰
|
۵۰۰٫۰۰۰ |
۳۵۰٫۰۰۰ |
2020 |
عدم رعایت مقررات حمل بار |
۱٫۰۰۰٫۰۰۰ |
۸۰۰٫۰۰۰ |
۶۰۰٫۰۰۰ |
2021 |
نصب پلاک های متفرقه یا تغییر استاندارد پلاک وسیله نقلیه |
۵۰۰٫۰۰۰ |
۵۰۰٫۰۰۰ |
۵۰۰٫۰۰۰
|
2022 |
مغایرت مشخصات فنی با کارت شناسایی وسیله نقلیه |
۵۰۰٫۰۰۰ |
۵۰۰٫۰۰۰ |
۵۰۰٫۰۰۰ |
2023 |
در آغوش داشتن اطفال در حین رانندگی |
۵۰۰٫۰۰۰ |
۴۰۰٫۰۰۰ |
۴۰۰٫۰۰۰ |
2024 |
حمل تیرآهن، ورقهای فلزی و امثال آن بدون رعایت شرایط ایمنی و مقررات مربوط |
۷۵۰٫۰۰۰ |
۶۰۰٫۰۰۰ |
۴۵۰٫۰۰۰
|
2025 |
عدم رعایت مقررات حمل بارهای ترافیکی |
در ردیف ۲۰ ادغام شد
|
|
|
2035 |
نداشتن مجوز فعالیت راننده وسیله نقلیه عمومی |
۷۵۰٫۰۰۰ |
۶۰۰٫۰۰۰ |
۴۵۰٫۰۰۰ |
|
عدم رعایت فاصله طولی و عرضی با وسیله نقلیه جلویی یا جانبی یا تصادف ناشی از عدم توجه به جلو |
۶۰۰٫۰۰۰ |
۵۰۰٫۰۰۰ |
۳۵۰٫۰۰۰ |
2041 |
سبقت از سمت راست وسیله نقلیه دیگر در راههایی که در هر طرف رفت و برگشت فقط یک خط عبوری وجود دارد یا با استفاده از شانه راه |
۷۵۰٫۰۰۰ |
۶۰۰٫۰۰۰ |
۴۵۰٫۰۰۰ |
2044 |
توقف در ابتدا و انتها پیچها، روی پل، داخل تونل و داخل با حریم تقاطعهای راهآهن |
۶۰۰٫۰۰۰ |
۴۵۰٫۰۰۰ |
۳۰۰٫۰۰۰ |
2047 |
نداشتن پلاک جلو، عقب یا ناخوانا بودن آن |
۶۰۰٫۰۰۰ |
۶۰۰٫۰۰۰ |
۶۰۰٫۰۰۰ |
2050 |
حرکت نکردن وسایل نقلیه بین دو خط یا تغییر خط حرکت بدون رعایت مقررات مربوطه در معابر خطکشی شده |
۵۰۰٫۰۰۰ |
۳۵۰٫۰۰۰ |
۱۰۰٫۰۰۰ |
2051 |
عبور وسایل نقلیه غیرمجاز از خطوط ویژه |
۸۰۰٫۰۰۰ |
۶۰۰٫۰۰۰ |
- |
2056 |
تجاوز از سرعت مجاز (تا ۳۰ کیلومتر در ساعت) |
۶۰۰٫۰۰۰ |
۴۵۰٫۰۰۰
|
۳۰۰٫۰۰۰ |
2057 |
عدم بارگیری صحیح و مهار ایمن محمولات |
۶۷۵٫۰۰۰ |
۴۵۰٫۰۰۰ |
۳۰۰٫۰۰۰ |
2062 |
توقف در محل ایستادن ممنوع (توقف مطلقا ممنوع) |
۴۰۰٫۰۰۰ |
۳۰۰٫۰۰۰ |
۱۰۰٫۰۰۰ |
2063 |
نداشتن گواهی معتبر معاینه فنی وسایل نقلیه |
۵۰۰٫۰۰۰ |
۳۰۰٫۰۰۰ |
۲۰۰٫۰۰۰ |
2072 |
استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت کمتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت |
۳۰۰٫۰۰۰ |
۲۰۰٫۰۰۰ |
۱۰۰٫۰۰۰ |
2074 |
قصور در به کار بردن علائم ایمنی، هشدار دهنده حسب مورد در جلو، کنار و عقب وسیله نقلیه متوقف در سطح راهها برابر ضوابط مربوطه |
۴۵۰٫۰۰۰
|
۳۰۰٫۰۰۰ |
۱۵۰٫۰۰۰ |
2085 |
توقف دوبله در معابر |
۳۰۰٫۰۰۰ |
۲۰۰٫۰۰۰ |
۱۰۰٫۰۰۰ |
2088 |
توقف وسایل نقلیه در حاشیه راهها برای فروش کالا |
۴۵۰٫۰۰۰ |
۳۰۰٫۰۰۰ |
۱۵۰٫۰۰۰ |
2089 |
نداشتن آج مناسب در سطح اتکای لاستیک یا استفاده از لاستیکهای فرسوده |
۴۵۰٫۰۰۰ |
۳۰۰٫۰۰۰ |
۱۵۰٫۰۰۰ |
2090 |
رانندگی با وسیله نقلیه دودزا |
۴۵۰٫۰۰۰ |
۳۰۰٫۰۰۰ |
۱۵۰٫۰۰۰ |
2092 |
عدم استفاده از کلاه ایمنی توسط راننده و سرنشین موتور سیکلت در حین رانندگی |
۶۰۰٫۰۰۰ |
۶۰۰٫۰۰۰ |
۶۰۰٫۰۰۰ |
2093 |
عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشینان وسیله نقلیه در حال حرکت (غیر از استثنائات قانونی) در آزاد راهها، بزرگراهها و جادهها |
۶۰۰٫۰۰۰
|
۴۰۰٫۰۰۰ |
۲۰۰٫۰۰۰ |
2094 |
نداشتن بارنامه یا صورت وضعیت مسافری در وسایل نقلیه عمومی |
۴۵۰٫۰۰۰
|
۳۰۰٫۰۰۰
|
۱۵۰٫۰۰۰ |
2095 |
مغایرت مشخصات مسافر با محموله یا صورت وضعیت یا بارنامه صادر شده یا استفاده از یک بارنامه یا صورت وضعیت |
۴۵۰٫۰۰۰
|
۴۵۰٫۰۰۰ |
۴۵۰٫۰۰۰ |
2101 |
هر نوع توقف که منجر به سد معبر و یا اختلال در عبور و مرور گردد |
۳۰۰٫۰۰۰ |
۲۰۰٫۰۰۰ |
۱۰۰٫۰۰۰ |
2123 |
عدم پرداخت عوارض مقرر در آزاد راهها |
۳۰۰٫۰۰۰ |
۱۵۰٫۰۰۰ |
- |
2160 |
عدم استفاده از کمربند ایمنی توسط راننده یا سرنشینان وسیله نقلیه در حال حرکت (غیر از استثنائات قانونی) در معابر شهری و روستایی |
۱۵۰٫۰۰۰ |
۱۰۰٫۰۰۰
|
۵۰٫۰۰۰ |
|
نداشتن زنجیر چرخ |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
|
عدم پرداخت عوارض مقرر در آزادراهها |
30.000 |
15.000 |
|
|
استفاده از چراغ زنون غیرمجاز |
40.000 |
40.000
|
40.000 |
|
شیشه دودی غیرمجاز خودرو |
50.000 |
30.000 |
30.000 |
|
مغایرت مشخصات مسافر یا محموله وسیله نقلیه |
45.000 |
45.000 |
45.000 |
|
شعرنویسی روی خودرو |
30.000 |
30.000 |
30.000 |
|
ایجاد آلودگی صوتی |
100.000 |
100.000 |
100.000 |
اجرای تنظیمات طرح ترافیک در ویز برای بسیاری از کاربران که از این اپ با سابقه در مسیریابی استفاده می کنند، موضوع بسیار مهمی است؛ خصوصا آن دسته از کاربرانی که مدام با محدودههای طرح ترافیک یا مناطق نزدیک به این محدودهها سرو کار دارند؛ طبیعی است که مسیریاب ویز پس از سیزده سال فعالیت و آزمون و خطاهای بسیار، امروز در پایدارترین شکل و شمایل به کاربران ارائه شود. تجربه ارزشمندی که توسعهدهندگانش طی یک دهه گذشته بدست آوردهاند، در ایجاد یک هویت بصری منحصر به فرد به ثمر نشسته به طوری که چه به طور مستقیم و چه غیر مستقیم الگوی بسیاری از اپلیکیشنهای نقشه و مسیریاب کنونی بوده و هست؛ اما با همه این تجربیات گرانقدر و ارزشمند، سوال مهمی که بسیاری از کاربران ایرانی می پرسند این است که اساسا اجرای تنظیمات طرح ترافیک در ویز عملی هست یا نه؟
اجرای تنظیمات طرح ترافیک در ویز عملی هست یا خیر؟
به عنوان کسی که حداقل یک بار فضای گرافیکی اپلیکیشن ویز را دیده است، حتما می دانید که ویز حداکثر جزئیات روی نقشه را به طور زنده نشان می دهد. ترکیب رنگی غالب آبی فیروزهای-خاکستری روشن بخش اعظم صفحه را در بر گرفته و به کارگیری این ترکیب ملایم سبب شده که هنگام کار در چنین محیط پرجزئیاتی حس سردرگمی و حواسپرتی به کاربر دست ندهد. از نقش مؤثر انیمیشنهای نرم و روان هم نمیتوان غافل شد که نه فقط پویایی و طراوت را به محیط کاربری تزریق کردهاند بلکه در برخی عملکردهای فنی اپلیکیشن (به طور مثال تغییرات ناگهانی مسیر) تاثیر مثبت خود را به وضوح نشان می دهند؛ اما با وجود همه این ویژگیها هنوز مشخص نشده است که تنظیمات طرح ترافیک در ویز چگونه است؟
همه این ویژگی های مثبت و قابل لمس باعث می شوند که نقاط ضعف این برنامه بُلد نشوند و کاربران تماما تصور کنند که این نرم افزار مسیریاب کمترین و کوچکترین نقص و نقصانی ندارد. نمی دانیم این انتقاد درست و منصفانه هست یا نه، اما به هر حال آنچه از تجربه کاربرانی ایرانی حاصل می شود این است که اجرای تنظیمات طرح ترافیک در ویز خیلی با موفقیت یا به تعبیر دیگر با قطعیت همراه نیست. چرایی این موضوع را موشکافی و وارسی نمی کنیم؛ اما همه آنچه را که در مورد تنظیمات طرح ترافیک در ویز می دانیم برای شما شرح می دهیم؛ تجربه و آزمون آن به پای خودتان باشد؛
محدوده طرح ترافیک در ویز را چگونه مشخص کنیم؟
به طور کلی در مسیریاب ویز، گزینه Navigation مربوط به تنظیمات مسیریابی ویز یا ناوبری است. احتمالا اجرای تنظیمات طرح ترافیک در ویز به کمک این بخش از نرم افزار امکان پذیر باشد. با فعال کردن گزینه Avoid freeways برنامه ویز مسیرهایی را که در آزادراه است، ممنوع می کند و مسیرهای آزادراهی را پیشنهاد نمی کند. با فعال کردن گزینه Avoid ferries برنامه ویز مسیرهای آبی مانند رودخانهها را پیشنهاد نمی کند؛ با فعال سازی گزینه reduce difficult intersections مسیریاب ویز مسیریابی خود را از تقاطعهای سخت و شلوغ دور می کند. اینها مسئولیتهایی بودند که هر یک از این گزینهها در مسیریاب ویز بر عهده دارند؛ اما هنوز مشخص نشده است که اجرای تنظیمات طرح ترافیک در ویز چگونه است؟
آنچه تجربه کاربران نشان داده است، این است که برای اجرای تنظیمات طرح ترافیک در ویز باید در منوی تنظیمات، ناوبری را انتخاب کنید و سپس گزینه پرهیز از آبراه را انتخاب کنید. اگر منوی برنامه ویز انگلیسی است، به بخش Setting یا علامت چرخ دنده بروید و سپس navigation و در آخر avoid ferries را انتخاب کنید. در هنگام مسیریابی با زدن گزینه routes سه مسیر پیشنهادی وجود دارد که در زیر هر مسیر Ferries یا tolls را نشان می دهد. ظاهرا این گزینهها نشان دهنده طرح زوج و فرد و طرح ترافیک هستند.
با توجه به اینکه قابلیت و کارایی این بخش در یک مسیر غرب به شرق تست شده است، نتیجه به دست آمده نشان داده است که ظاهرا با فعال کردن این گزینه اجرای تنظیمات طرح ترافیک در ویز امکان پذیر می شود. به گفته یکی از کاربران هر قسمتی از محدوده راه که در ویز با نام آبراه مشخص شده باشد، محدوده دوربین های طرح زوج و فرد و هر قسمت از محدوده راه که با نام عوارض مشخص شده باشد، مربوط به طرح اصلی ترافیک است. این توضیحات هرگز ثابت نمی کند که مسیریاب ویز به طور قطع می تواند طرح ترافیک تهران را شناسایی کند. بنابراین پیشنهاد می دهیم که حتما خودتان یک بار این موضوع را بررسی و امتحان کنید.
یک راه حل
بسیاری از کاربران به دلیل اینکه اجرای تنظیمات طرح ترافیک در ویز اماها و اگرهای زیادی دارد، به دنبال راه حل و یک راه جایگزین برای مسیریابی در محدودههای ترافیکی هستند. برنامهای را که می توانیم با اطمینان کامل و به صورت صد در صد تضمینی به شما معرفی کنیم، یک نرم افزار خودرویی کاملا بومی و البته فوق العاده پیشرفته است که برنامه نویسان و مهندسان پر تلاش و زحمتکش در داخل کشور آن را طراحی و تولید کرده اند. اگر شما اپلیکیشن فرمون ایکس را نصب کنید، نه تنها می توانید نیازهای خودرویی خود را تمام و کمال برطرف کنید، بلکه برای عدم ورود شما به محدودههای ترافیکی به روشن کردن هشدارهای این اپلیکیشن، تضمین می شود. کار سختی نیست؛ تنها کافی است این اپ را نصب و اجرا کنید و یک بار آن را امتحان کنید.
جمع بندی
کاربران عزیز با توجه به اینکه اجرای تنظیمات طرح ترافیک در ویز خیلی نمی تواند مورد اطمینان باشد، لذا توصیه می کنیم که یا نرم افزار دیگری را برای این منظور انتخاب و استفاده کنید یا اینکه اصلا به محدودههای ترافیکی نزدیک نشوید تا جریمه هم نشوید. در هر صورت برای مدیریت این موضوع یا باید خودتان کاری کنید و حواستان را جمع کنید یا اینکه از نرم افزار مطمئنی کمک بگیرید. بدیهی است که با هر ورود غیر مجاز با هر بخشی از محدودههای ترافیکی، پلاک شما توسط دوربینها ثبت می شود و جریمه در خلافی شما می نشیند و هیچ چارهای هم جز پرداخت آن ندارید.