فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

همه چیز درباره کلاس رانندگی


اگر در فکر ثبت نام در یک کلاس رانندگی هستید و دقیقا نمی دانید باید از کجا شروع کنید یا دقیقا نمی دانید که چه قدر هزینه و البته زمان باید برای شرکت در چنین کلاسی در نظر بگیرید، این مقاله کمک می کند تا پاسخ همه پرسش های خود را بیابید. رانندگی در دنیای امروز در کنار اینکه نوعی مهارت است، بی تردید برای هر خانم و آقایی یک الزام است. الزامی که بسیاری آن را دست کم می گیرند و خیلی به دنبال آن نمی روند؛ البته نمی گوییم که نداشتن گواهینامه رانندگی یک خلاء بزرگ در زندگی شما ایجاد می کند، اما یقین می دهیم که داشتن آن می تواند در بسیاری مواقع و موقعیت های خاص به داد شما برسد و کمکتان کند. این را بدانید که هر ساعت کلاس رانندگی تئوری مهم است.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***



پس یاد گرفتن آن حتی با فرض استفاده نکردن از آن، بهتر از این است که به طور کلی بی خیال یادگیری مهارت رانندگی شوید. برای شروع نیاز دارید که در یک کلاس رانندگی ثبت نام کنید. تصمیم با شماست که کدام آموزشگاه را انتخاب کنید؛ به طور کلی آموزشگاه ها در کلیت فرقی با هم ندارند، لذا فاکتور های اختصاصی هستند که در انتخاب نهایی تاثیر می گذارند. مثلا نزدیکی آموزشگاه به محل زندگی یا محل کار، هزینه نهایی تمام شده برای آموزش رانندگی و ... .


هزینه کلاس رانندگی

هزینه موضوع مهمی در هر موقعیتی است. اینکه دقیقا قرار است برای گرفتن گواهینامه چه قدر هزینه کنید، کمی نیاز به حساب و کتاب دارد. از آنجا که کلاس رانندگی در دو بخش تئوری و عملی برگزار می شود، باید برای شروع، هزینه کلاس تئوری (فنی و آیین نامه) و کلاس عملی رانندگی را در نظر بگیرید. این هزینه هم اکنون که در تابستان 98 هستیم، چیزی در حدود 590 هزار تومان است. البته این مبلغ در شهر ها و استان های مختلف ممکن است اندکی بالا و پایین شود. لذا بهتر این است که برای اطلاع دقیق از هزینه های مربوط به کلاس رانندگی، از یک آموزشگاه رانندگی در شهر و استان خود استعلام بگیرید.


حتما بخوانید: 4 چیزی که در کلاس رانندگی به شما یاد نمی دهند


با این حال بسیاری از آموزشگاه ها برای تسهیل پرداخت هزینه آموزش رانندگی، این هزینه را در دو قسط دریافت می کنند. در کنار این مبلغ باید هزینه های مربوط به فیش های واریزی به حساب های شهرداری، نیروی انتظامی و پژوهش و توسعه ناجی را نیز در نظر بگیرید. به علاوه هزینه مربوط به معاینه چشم و بررسی های پزشکی هم جزء هزینه های کلاس رانندگی است؛ احتمالا مبلغ ناچیزی است، اما به هر حال جزء هزینه های گواهینامه حساب می شود. در نهایت زمانی که به مرحله آزمون شهری در حضور افسر می رسید، پس از هر بار ردی در این آزمون هم باید برای شرکت دوباره و نشستن در کنار افسر و امتحان دادنِ مجدد نیز هزینه هایی را پرداخت کنید. با یک حساب و کتاب کلی به این نتیجه می رسیم که برای گرفتن گواهینامه باید یک میلیون تومانی را کنار بگذارید و مرحله به مرحله این مبلغ را خرج کنید. احتمالا اگر با استعداد و بادقت و هوشمند باشید، می توانید مقداری از این مبلغ را اضافه بیاورید و خرج شیرینی گواهینامه خود کنید!



در کلاس تئوری رانندگی چه چیزی می آموزیم؟

همان طور که گفتیم کلاس رانندگی در دو بخش تئوری و عملی برگزار می شود. کلاس های تئوری رانندگی شامل مباحثی در مورد قوانین و مقررات رانندگی، شناخت تابلو ها و علائم رانندگی، تصادفات رانندگی و آشنایی با مباحث فنی خودرو است. مباحث فنی به صورت کلی مطرح می شوند و معمولا مهمترین موضوعات مربوط به مکانیک خودرو توضیح داده می شود؛ مثلا نحوه کنترل مصرف سوخت، فرق سوخت بنزین و گاز، موتور و مهمترین مسائل مربوط به آن و ... . شرکت در این کلاس ها از اولین جلسه لازم و ضروری است. تعداد جلسات تئوری آموزش رانندگی غالبا 6 جلسه است. در پایان این 6 جلسه  امتحان آیین نامه مقدماتی برگزار می شود و در صورتی که داوطلب نمره قابل قبول را بگیرد، وارد مرحله عملی کلاس رانندگی خواهد شد.


کلاس عملی آموزش رانندگی چگونه است؟

کلاس رانندگی در مرحله عملی، هیجان بیشتر و به طبع آن استرس بیشتری دارد. در این مرحله داوطلب با حداقل اطلاعات در مورد رانندگی، پشت فرمان یک اتومبیل واقعی می نشیند و مهارت آموزی و تجربه آموزی را شروع می کند. طول دوره عملی آموزش رانندگی بین 10 تا 12 جلسه است. هر جلسه هم بین یک و نیم تا دو ساعت زمانبندی می شود. برای اینکه از تمام مراحل کلاس رانندگی خود سربلند بیرون بیایید، به تنها چیزی که نیاز دارید، آرامش و حوصله است. در غیر این صورت موفقیت برای شما بسیار سخت و حتی گاهی غیر ممکن می شود.



قوانین مربوط به کلاس رانندگی

برای شرکت در کلاس رانندگی باید به قوانین خاص و البته جدی آن احترام بگذارید. با توجه به اینکه طول دوره ها کوتاه و معمولا به صورت فشرده برگزار می شود، هیچ داوطلبی مجاز به غیبت نیست. شرکت کردن در تمام جلسات تئوری برای هر داوطلب ضروری و الزامی است و در صورتی که داوطلب بخواهد جلسه عملی را برای یک روز کنسل کند یا تغییراتی در ساعت آن اعمال کند، لازم است با مسئول آموزشگاه هماهنگ کند. شما پس از پایان  کلاس های عملی آموزش رانندگی، در امتحان داخلی آموزشگاه شرکت می کنید و پس از قبولی در این امتحان برای شرکت در آزمون اصلی آماده می شوید.



آخرین مرحله کلاس رانندگی

وقتی به روز های پایانی کلاس رانندگی خود نزدیک می شوید، باید خود را برای شرکت در یک آزمون نسبتا نفس گیر آماده کنید. شما در آخرین مرحله از کلاس رانندگی در کنار یک افسر راهنمایی و رانندگی می نشینید و تمام آنچه را که آموزش دیده اید، به رخ می کشید. برای اینکه در این مرحله حساس و مهم موفق باشید، فقط باید آرامش داشته باشید و هیچ استرسی به خود راه ندهید. از همین ابتدا بدانید که افراد معدودی بار اول در حضور افسر، همه نکات را رعایت می کنند و در نهایت گواهینامه خود را دریافت می کنند؛ پس اگر به هر علتی رد شدید، ناامید و ناراحت نشوید. یک بار دیگر شرکت کنید و این بار حواستان را بیشتر جمع کنید؛ اما اگر از همان ابتدا هوشمندانه عمل کنید و سوالات انحرافی و واکنش های انحرافی افسر را درست و به موقع متوجه شوید، می توانید یک ضرب گواهینامه خود را دریافت کنید.


به طور کلی باید بدانید که شرکت در کلاس رانندگی در کنار تمام هزینه ها و دغدغه های جدی ای که دارد، بسیار هیجان انگیز و شیرین است. شما می توانید با مدیریت استرس خود، مشکلات و موانع احتمالی را مدیریت و رفع کنید. پس همین حالا مقدمات شرکت در کلاس رانندگی را برای خود بچینید تا از باقی دوستان و اطرافیان خود عقب نمانید.


با استفاده از فرمون ایکس به امکاناتی از جمله مشاهده نقشه دوربین های زوج و فرد و استعلام خلافی خودرو دسترسی خواهید داشت.

اهمیت تنظیم صندلی و آینه ها را با این نکات دریابید

زمانی که پشت فرمان خودرو نشسته اید، فاکتورهای زیادی بر کیفیت رانندگی شما تاثیر خواهند گذاشت. به واقع این تنها مهارت شما در رانندگی نیست که تعیین کننده خواهد بود، بلکه مواردی چون اهمیت تنظیم صندلی و آینه ها و استفاده به موقع از چراغ های خودرو و دقت به تابلوهای راهنمایی و رانندگی و ... از عوامل موثر به شمار می روند.

***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***


 


دلایل اهمیت تنظیم صندلی و آینه ها

از عمده دلایل اهمیت تنظیم صندلی و آینه ها، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 


آسایش حین رانندگی از دلایل اهمیت تنظیم صندلی و آینه ها

این ساده ترین و در عین حال از مهم ترین دلایلی است که بابت آن باید صندلی خود را به درستی تنظیم نمایید. اگر صندلی شما بیش از اندازه جلو یا عقب بوده و همین طور ارتفاع آن به درستی تنظیم نشده باشد، برای فشردن پدال ها و تسلط روی فرمان، به مشکل برخورد خواهید کرد.


تنظیم صندلی راننده

·        صندلی راننده باید به شکلی تنظیم گردد که حین فشار دادن پدال گاز، زانوی وی در حدود 45 درجه خم شود و خمیدگی 90 درجه یا صاف بودن پا، صحیح نیست. در غیر این صورت ضمن کاهش تسلط، دردهای مزمن زانو را در آینده تجربه خواهید کرد.

·        ارتفاع صندلی نیز باید تا اندازه ای باشد که سطح زانو و نشیمنگاه راننده، موازی گردد. (اگر چه اکثر خودروهای فعلی دارای قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی هستند؛ اما در صورتی که اتومبیل شما از چنین ویژگی بی بهره است، جای نگرانی وجود ندارد. شما می توانید مشکل را به کمک یک بالشتک مرتفع سازید.)

·        تکیه گاه صندلی نیز باید دارای زاویه 100 درجه باشد. زاویه بیشتر یا بسته تر، ضمن کاستن از تسلط راننده بر رانندگی، به کمردردهای سختی منجر خواهد شد.

·        همچنین فاصله صندلی با فرمان باید طوری باشد که دست ها در حدود زاویه 120 درجه قرار بگیرند.

نکته: به خاطر داشته باشید که تمام این موارد فوق باید در زمان بسته بودن کمربند ایمنی، تست شوند.

 


قدرت عکس العمل سریع حین رانندگی

قدرت عکس العمل سریع حین رانندگی، نیز به تنظیم درست صندلی و آینه ها، بستگی دارد. در صورتی که صندلی شما در نقطه صحیح قرار نگرفته باشد، به موقع و در لحظه، قادر به گرفتن ترمز نبوده و ممکن است این موضوع به تصادفی جدی برایتان تبدیل شود. همین طور تنظیم بودن آینه ها نیز موجب می شود تا به موقع نسبت به وضعیت دیگر خودروها و سایر وسایل نقلیه عبوری، آگاه شده و تصمیم لازم در خصوص شکل حرکت خودروی خود را اتخاذ نمایید.


تسلط بر مسیر پشت خودرو از دلایل اهمیت تنظیم صندلی و آینه ها

با تنظیم کردن آینه وسط خودرو، نسبت به مسیر پشتی تسلط خواهید داشت. به این صورت از نزدیک شدن خودروهای پشتی، چراغ های هشدار احتمالی آن ها و هر موضوع دیگری در این زمینه؛ مطلع خواهید شد. به علاوه در صورتی که خود قصد تغییر مسیر داشته و یا برای پیچیدن در خیابانی راهنمای راست یا چپ زده باشید؛ باید ابتدا موقعیت را از طریق آینه وسط و نیز آینه های کناری بررسی نمایید.


تسلط بر دو مسیر کناری خودرو

با تنظیم کردن متناسب و صحیح آینه های کناری و صندلی راننده، دید کامل بر دو مسیر کناری سمت راست و سمت چپ خواهید داشت. توجه داشته باشید که با تنظیم صحیح آینه های جانبی و صندلی، می توانید نقاط کور در آینه ها را پوشش داده و دید کاملا دقیق نسبت به تمام نقاط کناری مسیر به دست بیاورید.

تنظیم آینه های جانبی باید به شکلی باشد که هیچ نقطه ای از بدنه خودرو، در آن ها دیده نشده و به طور کامل جاده یا خیابان کناری را پوشش دهند.


نکته: تنظیم هر سه آینه را حتما در حالت توقف کامل و با کمربند ایمنی بسته، انجام دهید. متاسفانه برخی از راننده ها، پس از حرکت و طی مقداری از مسیر خود، به فکر تنظیم آینه ها و صندلی خودرو می افتند. در حالی که این عمل موجب حواس پرتی شده و راننده را در ریسک تصادف قرار می دهد. در صورتی که طی مسیر و در حال رانندگی، متوجه تنظیم نبودن آینه ها یا صندلی خودرو گشتید، در محل مناسبی توقف کرده و با حوصله و دقت نسبت به انجام این کار اقدام نمایید.

 

دید کافی نسبت به مسیر پیش رو از دلایل اهمیت تنظیم صندلی و آینه ها


تنظیم کردن صحیح صندلی راننده، باعث می شود تا دید کافی و کامل نسبت به مسیر پیش روی خود داشته باشید، در غیر این صورت احتمال ارتکاب یکی از کدهای تخلف رانندگی و بالا رفتن خلافی ماشین شما وجود دارد. البته همیشه باید نحوه اعتراض به خلافی خودرو را نیز برای کاهش مبلغ نهایی خلافی در نظر داشته باشید. شما باید قادر به رویت کامل مسیر از انتهای کاپوت خودرو تا دوردست های پیش رو باشید. در غیر این صورت، امکان نشان دادن عکس العمل سریع و صحیح در مواقع خطر و پرریسک، از شما گرفته خواهد شد.


سخن پایانی

با تنظیم کردن صحیح و اصولی آینه ها و صندلی خودرو، سفرهای درون شهری و برون شهری ایمنی داشته و کمترین ریسک را برای خود و سایر خودروها و نیز عابران پیاده به وجود می آورید. رانندگی عملی لذت بخش است، اگر تمامی قوانین و اصول وابسته به آن را رعایت کرده و حتی در جزئیات دقیق و مسئول باشیم. استفاده موثر از آینه ها، همیشه می تواند بهترین شرایط رانندگی را برای شما فراهم آورد.


تابلوی بوق زدن کنار بیمارستان ها ممنوع چه می گوید؟

این چیزی است که باید حتی بدون وجود تابلوهای راهنمایی و رانندگی بدانیم: بوق زدن کنار بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی و آسایشگاه ها ممنوع است و انجام آن در شمار کدهای تخلف رانندگی قرار می گیرد! اما با این همه تابلوی بوق زدن کنار بیمارستان ها ممنوع را نیز در حوالی این ساختمان ها و مراکز می بینیم.


برخی از رانندگان از بوق خودروی خود به عنوان وسیله سلام و خداحافظی استفاده می کنند. حتما شما نیز رانندگانی را دیده اید که حین تکان دادن دست خود برای خداحافظی یا سلام، یک بوق ممتد یا مقطع نیز می زنند. از آن گذشته برخی دیگر از بوق خودرو برای ابراز عصبانیت یا تعجیل استفاده می کنند. متاسفانه به دلیل ازدحام دائمی خودروهای شخصی و تاکسی ها در محوطه بیرونی بیمارستان ها، چنین مواردی بیشتر و بیشتر تکرار می شود.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***



چرا بوق زدن کنار بیمارستان ها ممنوع است؟

پاسخ این سوال یکی از بدیهیات فرهنگ اجتماعی، محسوب می شود؛ اما با این همه بد نیست که یک بار دیگر با هم مروری بر آن داشته باشیم و به شکلی دیگر برای رعایت آن قدم برداریم.


برای آن که درک بهتری از موقعیت داشته باشید، باید بیمارانی را در نظر بگیرید که روی تخت های بیمارستان در حال استراحت یا تحمل رنج بیماری و دردهای خود هستند. اگر بنا بر این باشد که از هر 10 خودروی عبوری، یک خودرو، بوق خود را به صدا دربیاورد؛ چه هیاهوی آزاردهنده ای به گوش بیماران خواهد رسید. با این حساب؛ بیمارستان نه به محل استراحت و بهبود یافتن بیماران، بلکه به مرکز آلودگی صوتی تبدیل خواهد شد که اعصاب ضعیف شده بیماران، را بیشتر می آزارد. به علاوه همراهان این بیماران نیز تألمات روحی خاصی را به همراه خستگی و کمبود خواب تحمل می کنند و شنیدن صدای گوشخراش بوق ماشین های عبوری، برایشان استرس آور و ناراحت کننده خواهد بود.


از این رو علاوه بر تلاش برای فرهنگ سازی در این زمینه، تابلوهای بوق زدن کنار بیمارستان ها ممنوع نیز در نزدیکی این ساختمان ها، نصب می شود. با مشاهده این تابلوها، باید از بوق زدن امتناع کرده و این رعایت کردن را تا دور شدن از ساختمان بیمارستان، ادامه دهید. به علاوه در نظر داشته باشید که این منع بوق زدن، تنها به بیمارستان ها مربوط نمی شود، بلکه مراکز درمانی دیگر و آسایشگاه ها را نیز شامل می شود.



شکل تابلوی بوق زدن کنار بیمارستان ها ممنوع

همان طور که احتمالا به خوبی می دانید تابلوهای منع کننده در میان علائم راهنمایی و رانندگی، به شکل دایره و با استفاده از رنگ قرمز هستند. تابلوی بوق زدن ممنوع نیز به شکل دایره ای با حلقه قرمز رنگ در مساحت بوده که شکل یک بوق با خط قرمز مورب، روی آن است.

این تابلو در هر مکانی اعم از بیمارستان و غیره که قرار داشته باشد، رانندگان عبوری باید خود از بوق زدن امتناع نمایند. اما متاسفانه برخی از خودروها بدون توجه به این موضوع، برای هر موضوع بی اهمیتی بوق خودروی خود را به صدا درآورده و موجب آزار و اذیت بیمارانی که ممکن است در خواب باشند، می شوند.



جریمه بوق زدن در مکان های ممنوع

اما این بوق زدن در مکان های ممنوع، تنها با انتقاد کردن و نکوهش، به پایان نمی رسد و جریمه راهنمایی و رانندگی نیز به آن تعلق می گیرد. بوق زدن در مناطق ممنوع، مشمول 30 هزار تومان جریمه می شود و کد تخلف آن نیز در فهرست جرایم راهنمایی و رانندگی، معادل 2124 است. به علاوه استفاده مکرر از بوق خودرو در مکان های غیر ممنوع در شرایط غیراضطرار نیز، مشمول همین جریمه خواهد شد. به این صورت اگر چنین رفتاری از سوی راننده به وسیله افسر یا مامور نیروی راهنمایی و رانندگی رویت شود، به حتم راننده خاطی جریمه خواهد شد. اگر چه همیشه امکان پرداخت قسطی جرایم رانندگی وجود دارد، اما نباید بار منفی معنوی این تخلفات را نادیده بگیریم.

رانندگان باید این موضوع را بدانند و آن را بپذیرند که بوق زدن تنها برای مواقع ضروری و آگاه ساختن سایر وسایل نقلیه یا عابر پیاده در زمان هشدار و ریسک است. همین طور در صورتی که هوا روشن بوده و چراغ زدن به کار نیاید، برای سبقت گرفتن از یک بوق کوتاه استفاده می کنیم. البته این موضوع در روز و در مجاورت بیمارستان ها  نیز به هیچ وجه پذیرفته نیست. اگر برای سبقت گرفتن در نزدیکی بیمارستان ها به بوق زدن احتیاج دارید؛ بهتر است به طور کلی قید سبقت گرفتن را زده و به مسیر مستقیم خود ادامه دهید.


همچنین بخوانید: سامانه پیگیری وضعیت کارت سوخت خودرو


سخن پایانی

برای احترام به خویشتن و به تمام انسان های دیگر، لازم است که قوانین راهنمایی و رانندگی را به دقت اجرایی کنید. این قوانین ضامن سلامت جسم و روان افراد بوده و در شمار حقوق مسلم شهروندی به حساب می آیند. رعایت بوق زدن کنار بیمارستان ها ممنوع و سایر قوانین راهنمایی و رانندگی که روزمره با آن ها در ارتباط هستیم، نشان دهنده شخصیت رانندگی ما بوده و باید برای آن تلاش و تمرین داشته باشیم. با استفاده از فرمون ایکس تخلفات رانندگی را دنبال کنید.

رازهای نهفته در دفترچه راهنمای خودرو

دفترچه راهنمای خودرو یکی از ملزومات مهمی است که همواره همراه با خودرو های صفر و کار نکرده به خریدار ارائه می شود. این دفترچه در هر بار خرید و فروش خودرو باید بین مالکان جدید بچرخد تا مالک خودرو با ویژگی های اختصاصی و خاص خودروی خود آشنا شود و در مواقع لزوم بداند که برای رفع یک اختلال و مشکل در خودرو باید دقیقا چه کار کند و چه مسیری را انتخاب کند. البته در عمل معمولا خریداران توجهی به دفترچه راهنمای خودروی خود نمی کنند، چه آن خریداری که خودرو را به صورت صفر از نمایندگی تحویل گرفته است و چه خریداران بعدی.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***

اما واقعیت این است که دفترچه راهنمای خودرو می تواند به عنوان کلید حل بسیاری از مشکلات و رفع بسیاری از ابهامات عمل کند. هر خودرو با توجه به ساختار و ویژگی های اختصاصی که دارد، عملکرد متفاوتی خواهد داشت. دفترچه ای که به عنوان راهنما همراه خودرو به راننده و خریدار ارائه می شود، عملکرد های متفاوت و ویژگی های اختصاصی خودرو را توضیح می دهد.



اهمیت دفترچه راهنمای خودرو چیست؟

متاسفانه در خرید و فروش خودرو در کشور ما این مسئله به خوبی جا نیفتاده است که در کنار سند خودرو، کارت بیمه، کارت سوخت و سایر اسناد حقوقی، دفترچه راهنمای خودرو هم منتقل شود؛ این یک عادت اشتباه است. زمانی به اهمیت این دفترچه پی می بریم که با مشکل و خرابی در خودروی خود روبه رو شویم. متاسفانه بسیاری از مشکلاتی که برای اتومبیل ما پیش می آید در نتیجه بی توجهی به مطالعه دفترچه راهنمای آن است. در دفترچه راهنمای خودرو اطلاعاتی مانند چگونگی نگهداری از خودرو، ظرفیت خودرو، قدرت موتور، قدرت باتری، محل قرار گیری هر یک از قطعات و تمام مسائل جزئی و کلی شرح داده شده است. در حقیقت برای استفاده از امکانات و تجهیزات خاص خودروی خود، لازم است دفترچه مربوط به آن را مطالعه کنید. شاید با خود بگویید که همه این اطلاعات را از قبل دارید و نیازی به دفترچه راهنمای خودرو ندارید، اما در واقع این طور نیست. جزئیات زیادی هستند که شما از آن بی اطلاع هستید.

حتما بخوانید: خلافی موتور با پلاک


فراموش نکنید که بی توجهی به نوع نگهداری و استفاده صحیح از خودرو سبب می شود که عمر وسیله نقلیه به شدت کم شود و خودرو پیش از موعد فرسوده و پیر شود. این فرسودگی ممکن هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ ظاهری اتفاق می افتد و حتی می تواند تبعات بسیار سنگین و جبران ناپذیری داشته باشد.  نگهداری صحیح خودرو در فصل گرم کمک زیادی می کند، تا از فرسودگی خودرو خود پیشگیری کنید.



در دفترچه راهنمای خودرو خود به این نکات توجه کنید


·         نحوه راه اندازی صحیح خودرو

مسلم است که برای راه اندازی خودرو باید استارت بزنید و خودرو را روشن کنید. با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو سازی، ممکن است برای روشن کردن خودرویی که به تازگی پشت فرمان آن می نشینید، نیاز به اجرای تنظیمات خاصی داشته باشید. برخی از سیستم هایی که بهتر است برای روشن کردن خودروی خود آنها را تنظیم کنید، عبارتند از سیستم ورود بدون کلید، سیستم چراغ‌ های تاخیری و حتی سیستم صوتی. مسلم است که بدون کمک دفترچه راهنمای خودروی خود به راحتی نمی توانید این تنظیمات را انجام دهید.


·         مایعات مورد نیاز خودرو

در دفترچه راهنمای خودرو نوع استفاده و زمان استفاده از مایعات مورد نیاز خودرو توضیح داده شده است. احتمالا فکر می کنید که چک کردن روغن کار سختی نیست که این قدر جدی گرفته شود، اما همیشه نکات ریزی وجود دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند. داغ بودن یا سرد بودن مایعات مورد نیاز خودرو مهم است. مثلا روغن گیربکس را وقتی که خودرو روشن است و روغن موتور را وقتی که موتور خاموش است باید بررسی کرد. به علاوه در خودرو های جدید ممکن است که مخزن هر یک از این مایعات در محل خاصی تعبیه شده باشند، از همین رو حتما باید دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کرد و از جای دقیق هر کدام مطلع شد.


·         رانندگی صحیح

زمانی می توانید با خودرو خود به خوبی و بی دردسر رانندگی کنید که سبک رانندگی با آن را به خوبی بدانید. یکی از نکات مهم در این باره این است که دوره آب بندی خودروی خود را جدی بگیرید. در اصطلاح به 2000 کیلومتر اول رانندگی با خودرو دوره آب بندی گفته می شود. در این دوره باید ها و نباید های زیادی وجود دارند که ضروری است به آنها توجه کنید. اطلاع از این باید ها و نباید ها با مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو بسیار ساده خواهد بود. با رعایت این اصول نه تنها مصرف سوخت خودروی شما کم می شود، بلکه ایمنی و امنیت جانی شما نیز حفظ خواهد شد.


·         آگاهی به اطلاعات فنی

شما حتما به اطلاعات فنی در مورد خودروی خود نیاز خواهید داشت. این اطلاعات در دفترچه راهنمای خودرو به تفکیک و به صورت مفصل و جامع شرح داده شده اند. ابعاد خودرو، اندازه و قدرت موتور، نوع باتری، نوع فرمان، اندازه مناسب لاستیک ها، نوع ایربگ ها، شکل صندلی ها و ... . این اطلاعات به شما کمک می کند تا مشکلات احتمالی را سریع تر رفع کنید.این آگاهی های فنی در هنگام خرید خودروی دست دوم نیز کارایی زیادی خواهند داشت.


·         گارانتی

گارانتی موضوع مهمی برای خرید هر کالایی است. در مورد خودرو هم این نکته مهم بسیار مورد توجه است. در یک دوره زمانی خاص، برخی از قطعات و مشکلات احتمالی خودرو مشمول قانون گارانتی می شود. دفترچه راهنمای خودرو مدت زمان گارانتی و موارد استفاده از آن و شرایط اختصاصی کمپانی سازنده را مشخص می کند. حتی کارهایی که ممکن است گارانتی را ساقط کند، در دفترچه راهنما آمده است.


·         فشار باد تایرها

هر خودرو با توجه به ویژگی ها و ساختار اختصاصی خود به لاستیکی با یک اندازه فشار باد مخصوص نیاز دارد. این اندازه در دفترچه راهنمای خودرو درج شده است. برای تنظیم فشار باد ایده آل خودروی خود می توانید به کمک راهنمایی که به صورت مرحله ای در دفترچه تدوین شده است، تایر خود را باد بزنید و باید ها و نباید های آن را رعایت کنید. به این صورت می توانید از دلایل کاهش عمر تایرها کم کرده و آن ها را برای مدت زمان بیشتری در اختیار داشته باشید.


·         شناخت عملکرد هر دکمه در خودرو

با توجه به ساختار اختصاصی هر خودرو، هر دکمه و هر دسته ای در هر خودرو ممکن است عملکرد و کارایی متفاوتی داشته باشد. هرچند می توان با فشار دادن هر دکمه و بالا و پایین کردن هر دسته، از کارایی و کارکرد آن اطلاع یافت، اما بی تردید این کار می تواند آسیب های جدی به خودرو وارد کند. پس چه چیزی بهتر و راحت تر از این موضوع که دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنیم.

با استفاده از فرمون ایکس، جریمه خودرو خود را چک نمایید.

بهترین ترموستات برای پراید در تابستان را بشناسید

انتخاب بهترین ترموستات برای پراید در تابستان کمک می کند تا این خودرو بهتر و سالم تر کار کند. وقتی ترموستات خراب می شود، به خودرو فشار مضاعفی وارد می شود و خودرو سرد کار می کند. وقتی ترموستات خودرو خراب است، خودرو دیرتر از حالت معمول گرم می شود و در نهایت مصرف سوخت بالا می رود. اگر به خرابی ترموستات بی توجه باشید، پس از مدت زمانی سیلندر ها فرسوده می شوند و غلظت روغن کم می شود و به طور کلی خودرو فرسوده می شود.البته که این دلیل گاز خوردن ماشین پراید نمی شود، اما می تواند مشکلاتی در این زمینه به وجود آورده و با حواس پرتی راننده موجب ارتکاب کدهای تخلف رانندگی گردد.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***



روش های انتخاب بهترین ترموستات برای پراید در تابستان

ترموستات پراید مثل هر خودروی دیگری برای در تعادل نگه داشتن دمای موتور استفاده می شود. ۹۵ درجه سانتیگراد ایده آل ترین و مناسب ترین درجه برای یک موتور روشن است. دمای موتور معمولا تحت تاثیر عواملی نظیر گاز دادن بیش از حد، رانندگی های طولانی بالا می رود. با بالا رفتن دمای موتور، موتور نمی تواند عملکرد کامل و مناسبی داشته باشد، در نتیجه به وجود آمدن رسوب و گازهای سمی کاملا طبیعی خواهد بود. برای انتخاب بهترین ترموستات برای پراید در تابستان باید کمترین درجه را در نظر بگیرید. اینگونه می توانید از نگهداری خودرو خود در فصل گرم مطمعن باشید.


مناسب ترین درجه ترموستات برای پراید در تابستان چه قدر است؟

از آنجا که ترموستات جزء سیستم خنک کننده یک خودرو است، باید به درجه حرارت این قطعه نیز توجه شود تا کارکرد و عملکرد آن تحت الشعاع قرار نگیرد. انتخاب بهترین ترموستات برای پراید در تابستان کار سختی نیست. آنچه مسلم است این است که ترموستات در هر شرایطی دمای موتور را کم می کند. توصیه کارشناسان در مورد درجه ترموستات پراید در تابستان این است که به جای معلق کردن عملکرد ترموستات در شرایط آب و هوایی گرم، درجه ترموستات را پایین بیاورید. عدد توصیه شده برای ترموستات پراید 73 درجه ، 75 درجه و حتی 85 درجه است که مناسب ترین آن برای فصل گرم 73 درجه است.

همه ترموستات ها درجه های مختلفی دارند. بسته به اینکه ترموستات پراید از چه مدلی باشد، در دماهای مختلف، به اشکال متفاوت عمل می کند. خوشبختانه انتخاب بهترین ترموستات برای پراید در تابستان کار دشواری نیست؛ زیرا تمام مدل های پراید سیستم موتور مشابهی دارند. از همین جهت می توان در شرایط آب و هوایی مختلف ترموستات را جابه جا کرد. این در حالی است که در برخی دیگر از خودرو ها نوع ترموستات بر اساس سیستم اختصاصی موتور انتخاب و تعبیه می شوند و از همین جهت امکان ایجاد هیچ گونه تغییری برای آنها وجود ندارد، زیرا اساسا استاندارد های لازم را زیر سوال می برد.

توصیه اکید فنی کاران و متخصصان حوزه خودرو این است که نه در تابستان و نه در زمستان ترموستات خودرو را باز نکنید. به علاوه استفاده از ترموستاتی که دمای باز شدن آن پایین تر از حد نرمال است هم جایز نیست. در صورتی که دمای ترموستات کمتر از حالت نرمال و فابریک آن باشد، شاید به طور موقت منجر به دیرتر گرم شدن موتور شود، اما در حالت کلی ارزشی ندارد.



نشانه های خرابی ترموستات پراید

حتی با انتخاب بهترین ترموستات برای پراید در تابستان همیشه احتمال خرابی وجود دارد؛ با خرابی ترموستات، مشکلاتی در خودرو ایجاد می شود که مهمترین آنها مربوط به موتور است. به طور کلی وقتی علائمی نظیر موارد زیر را در خودرو خود مشاهده کردید، یکی از مواردی که باید به آن شک کنید، خرابی ترموستات است.

1.      دیر گرم شدن موتور خودرو و جوش آوردن آن در کمتر از 20 دقیقه

2.      تغییرات دمای آب درون رادیاتور

3.      افزایش مصرف روغن موتور

هرچه دمای موتور بالاتر رود، میزان مصرف موتور هم افزایش پیدا می کند. خوشبخانه تعویض ترموستات هزینه چندانی ندارد، اما در صورتی که به این موضوع بی توجهی شود، بی تردید برای رفع مشکلات احتمالی باید هزینه های بالایی صرف کنید.


حتما بخوانید: خیابان های طرح زوج و فرد اصفهان


4.      کاهش غلظت روغن موتور

5.      افزایش مصرف سوخت

در صورتی که بدون هیچ دلیلی مصرف سوخت خودروی شما به شکل غیر عادی افزایش یافته است، می تواند دلیلی برای خرابی ترموستات باشد. ترموستات خراب عملکرد موتور را تحت الشعاع قرار می دهد؛ در نتیجه میزان مصرف سوخت خودرو به صورت غیر عادی بالا می رود.

6.      نا منظم شدن آمپر آب و جابه جایی سریع آن

7.      فرسایش سیلندرها

8.      نشت آب یا مایع خنک کننده از رادیاتور خودرو و خیس شدن فضای زیر خودرو

وقتی این اتفاق می افتد، فضای زیر خودرو خیس می شود. در این حالت ترموستات نمی تواند باز شود تا به مایع خنک کننده اجازه‌ جریان یافتن در مجاری موتور خودرو را بدهد. در نتیجه مایع خنک کننده نشت می کند. این نشتی از اطراف ترموستات خودرو شروع می شود و به سایر مجاری موتور سرایت می کند


همچنین بخوانید: روغن موتور مناسب خودروی من کدام است؟

 

برداشتن ترموستات پراید در تابستان

برداشتن ترموستات برای هیچ خودرویی در فصل تابستان توصیه نمی شود. خارج کردن ترموستات خودرو در فصل تابستان به بهانه بالا بودن دمای خودرو اصلا توجیه پذیر نیست و بدون شک مشکلاتی را ایجاد می کند. بهترین توصیه برای انتخاب بهترین ترموستات برای پراید در تابستان استفاده از ترموستات های با درجه حرارت پایین تر است. به این ترتیب آب رادیاتور زودتر به مدار وارد می شود. حال که مقدار درجه ترموستات پراید در تابستان را دانستید، بد نیست این موضوع هم بدانید که عوارض استفاده نکردن از ترموستات در هوای گرم بسیار هزینه بر است و مشکلات متعددی را دامن می زند.