فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

از علل کاهش قیمت خودرو دست دوم چه می دانید؟

به طور کلی علل کاهش قیمت خودرو دست دوم به بسیاری از فاکتور ها وابسته است. صرف نظر از موضوع قیمت خودرو در کشور و رشد فزاینده ای که در این بخش ایجاد شده است، وقتی قیمت یک خودروی صفر را با قیمت یک خودرو دست دو مقایسه می کنیم، تفاوتِ قیمت، کم و غیر قابل توجه نیست. اساسا در هر حالتی قیمت یک خودروی کارکرده تابعی از قیمت صفر همان خودرو است و با افزایش یا کاهش قیمت صفر یک خودرو، قیمتِ کارکرده همان خودرو نیز نوسان پیدا می کند؛ پس قیمت صفر یک خودرو فاکتور اولیه برای تعیین قیمت کارکرده همان خودرو است؛ اما فارغ از این موضوع که کاملا طبیعی و بدیهی است، فاکتورهای دیگری نیز در کاهش قیمت خودروی کارکرده موثر هستند؛ از یک خط و خش ساده روی بدنه گرفته تا زنگ‌زدگی، تعویض قطعات خودرو و بسیاری موارد دیگر که هر کدام درصدی افت قیمت خودرو  به همراه خواهند داشت.

***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***

برای محاسبه افت قیمت خودرو می توانید از اپلیکیشن فرمون ایکس به عنوان یک اپ دریافت خلافی ماشین استفاده کنید.

سوال مهم اینجاست که دقیقا چه فاکتورهای ثانویه ای باعث می شود یک خودروی صفر از قیمت بیفتد و افت قیمت را تجربه کند و به یک خودروی دست دوم تبدیل شود؟ پاسخ این سوال سخت نیست؛ یکی از مهمترین فاکتورهای ثانویه موثر در این موضوع، فاکتور کارکرد خودرو است. با این حال عواملی بسیار دیگری نیز در این کاهش قیمت تاثیرگذار هستند که در ادامه به همه آنها اشاره می کنیم.


 

بررسی علل کاهش قیمت خودرو دست دوم

1.      سن خودرو و طول عمر مفید آن

برای هر ماشینی یک تاریخ تولید و یک تاریخ انقضا در نظر گرفته می شود. تاریخ تولید همان تاریخی است که خودرو ساخته و تولید شده و از کارخانه خارج شده است و تاریخ انقضا، تاریخی است که خودرو را از رده خارج می کند. هرچه سن یک خودرو به تاریخ تولید آن نزدیک تر باشد، یعنی خودرو جوان تر و سرحال تر است و هر چه به تاریخ انقضای آن نزدیک باشد، به این معنی است که خودرو پیرتر و و احتمالا پر خرج تر است. به عبارت دیگر طول عمر مفید یک خودرو به عنوان یکی از علل کاهش قیمت خودرو دست دوم مطرح است. به این معنی که هر خودرویی با هر سال کارکرد از طول عمر مفید آن کم می شود و به ازای هر سال کم شدن طول عمر مفید خودرو، از قیمت خودرو نیز کاسته می شود و تا جایی پیش می رود که خودرو به یک خودروی اسقاطی و از رده خارج تبدیل می شود که ارزش خودرویی ندارد و فقط برای تبدیل شدن به یک خودروی نو قابل استفاده است که آن هم شرایط خاص خودش را دارد. در صورتی که خودرویی کمتر از طول عمر مفید خود کار کرده باشد، برای خرید مناسب است.

2.      کارکرد خودرو

یکی دیگر از علل کاهش قیمت خودرو دست دوم، کارکرد خودرو است. قبلا هم گفتیم که میزان کارکرد یک خودروی دست دوم تقریبا مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده قیمت آن است. طبیعتا کارکرد خودرو تابع عواملی همچون سن خودرو، نوع خودرو و … است. به طوری که اگر یک ماشین سالم و تمیز کمتر از ۱۰۰۰ کیلومتر کار کرده باشد، 4 درصد افت قیمت را تجربه می کند و اگر بیشتر از ۱۰۰۰ کیلومتر کارکرده باشد، 8 درصد افت قیمت خواهد داشت. اساسا کارکرد استاندارد یک خودرو حدود ۲۰ تا ۲۵ هزار کیلومتر در هر سال از عمر خودرو است. بر همین اساس چنانچه کارکرد خودرویی بیش از این میزان برای هر سال باشد، قیمت آن به مراتب کمتر خواهد بود.

3.      مدل خودرو

منظور از مدل خودرو، سالی است که خودرو تولید شده و از کارخانه ترخیص شده است. غالبا پس از اینکه از تاریخ تولید خودرو یک سال می گذرد، 12 درصد افت قیمت متوجه خودرو می شود. پس از دو سال 18 درصد، پس از سه سال 23 درصد، پس از چهار سال 27 درصد و پس از پنج سال 30 درصد. البته میزان این درصد ها تقریبی و حدودی است. اما به هر حال با پیرتر شدن خودرو و دورتر شدن از سال تولید آن، قیمت آن افت خواهد کرد.

4.      بیمه خودرو

اصولا یکی از مزیت ها و برتری های خرید خودروی دست دوم نسبت به خودروی صفر، موضوع بیمه است؛ اما اگر ماشینی بیمه نداشته باشد یا موعد سررسید بیمه آن نزدیک باشد، بیش از 500 هزار تومان افت قیمت را تجربه می کند. این علت به عنوان علل کاهش قیمت خودرو دست دوم تنها در صورتی مطرح است که بیمه خودرو رو به اتمام باشد. در حالی که اگر بیمه خودرو تازه تمدید شده باشد یا به تاریخ سررسید آن زمان زیادی باقی باشد و تخفیف بیمه هم وجود داشته باشد، در کاهش قیمت تاثیر ندارد که هیچ، باعث افزایش قیمت خودرو دست دو نیز می شود.


5.      رنگ‌شدگی خودرو

یکی از علل کاهش قیمت خودرو دست دوم که بسیار مهم و تاثیرگذار هم هست، رنگ شدگی خودرو است. عموما رنگ‌شدگی هر قسمت از خودرو باعث کاهش 3 تا 6 درصدی قیمت کل خودرو می‌شود. البته اثر رنگ شدگی خودرو بر روی قیمت آن متفاوت است؛ مثلا رنگ‌شدگی قسمت جلوی خودرو افت قیمت بیشتری را منجر می شود و رنگ‌شدگی کناره ها کمتر اهمیت دارد.

6.      تصادف سنگین

چنانچه خودرویی تصادف سنگین داشته باشد، به شدت افت قیمت پیدا می کند. زیرا تصادف سنگین باعث لطمه خوردن به شاسی، ستون یا سقف ماشین می شود و اساسا خرید چنین ماشینی اصلا عقلانی نیست.

7.      وضعیت داخل خودرو

کهنه شدن و پارگی روکش صندلی‌ها، خراب بودن دکمه‌های شیشه برفی، پوسیدگی کف‌پوش، بوی نامطبوع و هر گونه آسیب در داخل خودرو از دیگر علل کاهش قیمت خودرو دست دوم است.

8.      وضعیت فنی

ایراداتی همچون دود کردن خودرو، سوختن واشر سرسیلندر، خراب بودن سیستم تعلیق، وجود ایراد در سیستم ترمز، روغن سوزی و به طور کلی هر مشکل فنی در کاهش قیمت خودروی دست دوم موثر است.

9.      آپشن‌های خودرو

نقص در آپشن های فابریک و کارخانه ای از دیگر علل کاهش قیمت خودرو دست دوم است.

10.  قطعات یدکی

در دسترس بودن لوازم و قطعات یدکی خودرو از دیگر عواملی است که روی قیمت خودرو اثرگذار است؛ زیرا خودروی دست دوم به احتمال بیشتری نسبت به خودروی نو، به تعمیرکار و قطعات جانبی نیاز پیدا می کند. به هر صورت اگر قصد خرید خودروی دست دوم را دارید، حتما به 6 اصل مهم حین خرید خودروی دست دوم دقت داشته باشید.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.