همان طور که می دانید به صورت سنتی انتظار داریم که افسر پلیس راهنمایی و رانندگی در محل تصادف حاضر شده و ضمن تشخیص دادن طرف مقصر، برای دریافت خسارت کروکی ترسیم کند. اما مدتی است که علی رغم رخ دادن تصادف و جریمه خودرو مقصر، قانون پرداخت خسارت بدون کروکی بیمه ایجاد شده و برای سقفی از خسارات، نیازی به کشیدن کروکی نیست. به کمک این قانون، با هر تصادف کوچکی، نیاز به منتظر ماندن و مسدود کردن خیابان جهت حضور پیدا کردن افسر پلیس راهنمایی و رانندگی نخواهد بود.البته در صورتی که یکی از خودروها مشمول توقیف باشد، توقیف شده و باید مراحل ترخیص خودرو از پارکینگ را انجام دهد. به واقع کدهای تخلف رانندگی سنگین، مشمول این ماجرا خواهند شد.
***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***
در صورت توافق میان دو راننده و ایجاد خسارت مالی تا سقف اعلام شده، این دو می توانند برای دریافت خسارت از شرکت بیمه، با یکدیگر توافق نمایند. این موضوع باعث ایجاد سهولت در روند دریافت خسارات از محل بیمه شخص ثالث شده و مانع اتلاف وقت پس از وقوع تصادفات می گردد. به این ترتیب می توان از عواقب نداشتن بیمه نامه مطلع شده و نسبت به آن دقت و آگاهی داشت.
در ادامه به این موضوع با نگاهی دقیق تر، می نگریم.
پرداخت خسارت بدون کروکی بیمه
در برخی از انواع تصادفات و با سقف خسارت مشخص، می توان بدون ترسیم کروکی، از شرکت بیمه خسارت را مطالبه و دریافت نمود. این تصادفات شامل موارد زیر هستند:
برای دریافت خسارت بدون کروکی از شرکت بیمه، لازم است که هر دو شخصی که در تصادف شرکت داشته اند، یعنی راننده مقصر و راننده خسارت دیده، به شرکت بیمه مراجعه نمایند. به علاوه هر دو راننده باید دارای گواهینامه دارای اعتبار باشند، در غیر این صورت پرداخت خسارت بدون کروکی از سوی شرکت بیمه، ممکن نبوده و باید مجرای قضایی آن طی شود.
اما مهم تر از همه این نکات سقف تعیین شده برای پرداخت خسارت بدون کروکی بیمه است. در سال 1398، این سقف پرداخت خسارت، معادل 9 میلیون تومان اعلام شده است. به این معنا که در تصادفات با خسارت مالی که مبلغ خسارت ایجاد شده، کمتر از 9 میلیون تومان باشد؛ نیازی به کشیدن کروکی نیست و دو سمت تصادف می توانند برای دریافت مبلغ خسارت به شرکت بیمه مراجعه نمایند. لازم به ذکر است که خودروها نیز باید به همراه این افراد به مرکز پرداخت خسارت شرکت بیمه آورده شود. در مرکز پرداخت خسارت، کارشناس بیمه به بررسی خودروها پرداخته و میزان خسارت را تعیین خواهد کرد. سپس وی نظر کارشناسی خود را زیر پرونده بیمه وارد کرده و چکی به مبلغ خسارت برای شخص آسیب دیده، صادر خواهد شد.
نکته: به یاد داشته باشید که شما تنها 5 روز از زمان تصادف، وقت دارید تا برای دریافت خسارت به شرکت بیمه مراجعه نمایید و پس از آن ادعایتان پذیرفته نخواهد شد.
مدارک مورد نیاز برای پرداخت خسارت بدون کروکی بیمه
برای دریافت خسارت از شرکت بیمه بدون ترسیم کروکی، به همراه داشتن مدارک زیر نیاز خواهید داشت:
ترسیم کروکی برای چه تصادفاتی حتما لازم است؟
اما به خاطر داشته باشید که شکل خاصی از تصادفات به حتم، نیازمند ترسیم کروکی است و به هیچ وجه پرداخت خسارت از سوی شرکت بیمه، بدون کروکی انجام نمی پذیرد. این نوع تصادفات شامل مواردی از جمله موارد زیر می شوند:
در واقع می توان گفت که در تصادفات بسیار جدی و منجر به بروز خسارات جانی و مالی شدید، حتما نیاز به حضور افسر پلیس و ترسیم کروکی و سایر مراحل وابسته به آن خواهد بود.
افسر پلیس راهنمایی و رانندگی با ترسیم کروکی، تمامی شرایط تصادف و محل قرارگیری خودروها و زمان رخداد آن را ثبت کرده و به شکلی صحنه تصادف را روی کاغذ، شبیه سازی می کند.
سخن پایانی
تمامی شرکت های بیمه ملزم به پرداخت خسارت خودروی آسیب دیده بدون کروکی تا سقف 9 میلیون تومان هستند و از این بابت تفاوتی میان شرکت های بیمه وجود ندارد. در صورتی که شرکت بیمه ای از چنین پرداختی، با وجود حصول شرایط آن صورت گرفت؛ می توانید مراتب را به اطلاع بیمه مرکزی رسانده و موضوع را پیگیری نمایید. تنها در صورتی که از پوشش بیمه کامل برخوردار باشید، سقف خسارت به شما پرداخت خواهد شد.
نرخ عوارض طرح ترافیک برای تهرانی ها و برای آن دسته از شهروندانی که با محدوده های طرح ترافیک (حلقه اول یا دوم) و دوربین های زوج و فرد سر و کار دارند، موضوع بسیار مهمی است و خرید طرح ترافیک روزانه 98 یکی از بحث های داغ مالکان خودرو در تهران به شمار می رود.. به طور کلی طرح ترافیک و قوانین مربوط به آن برای سهولت تردد در مراکز کلان شهر ها وضع شده است. تهران به عنوان پایتخت و یک کلان شهر شلوغ و پر تردد، همیشه و در همه حال با معضل ترافیک روبه رو بوده است. البته از تمام روز های سال که تهران شلوغ و پر سر و صداست، باید روزهای عید نوروز را کسر کنیم؛ زیرا در این روز ها گویی تهران شهر دیگری است و جای دیگر قرار دارد.
***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***
در هر صورت تهرانی ها برای اینکه وارد محدوده طرح ترافیک شوند، با موانعی روبه رو هستند. عده ای برای دور زدن این موانع ترجیح می دهند با هر سختی، از حمل و نقل عمومی استفاده کنند و عده ای دیگر نیز اصرار دارند با خودروی شخصی خود وارد محدوده شوند. دلیل این اصرار هر چیزی ممکن است باشد؛ مسائل کاری یا آدرس محل سکونت یک فرد و یا هر چیز دیگری. در این شرایط باید برای ورود به محدوده طرح ترافیک قوانین و مقررات خاص آن را رعایت کرد. صرف نظر از ساعات طرح ترافیک، نرخ عوارض طرح ترافیک برای تهرانی ها نیز مهم است. به هر حال پول در همه جا حرف اول را می زند و همیشه باید مد نظر قرار بگیرد.
جدول نرخ عوارض طرح ترافیک برای تهرانی ها
ردیف |
توضیح |
ضریب زمانی |
ضریب آلایندگی |
میزان پرداخت به ازای هر روز در محدوده طرح ترافیک
|
میزان پرداخت به ازای هر روز در محدوده کنترل آلودگی هوا |
1 |
اگر وسیله نقلیهای چند بار توسط دوربینها در یک روز مشاهده شود، اولین ورود و آخرین خروج ملاک محاسبه خواهد بود |
ورود بعد از ساعت10- و خروج قبل از ساعت 16 |
دارای معاینه فنی برتر |
144.900 ریال |
72.450 ریال |
فاقد معاینه فنی برتر |
193.200 ریال |
96.600 ریال |
|||
2 |
اگر وسیله نقلیهای چند بار توسط دوربینها در یک روز مشاهده شود، اولین ورود و آخرین خروج ملاک محاسبه خواهد بود |
ورود بعد از ساعت10- و خروج قبل از ساعت 16 |
دارای معاینه فنی برتر |
207.000 ریال |
103.500 ریال |
فاقد معاینه فنی برتر |
276.000 ریال |
138.000 ریال |
|||
3 |
اگر وسیله نقلیهای چندبار توسط دوربینها در یک روز مشاهده شود، اولین ورود و آخرین خروج ملاک محاسبه خواهد بود |
ورود بعد از ساعت10- و خروج قبل از ساعت 16 |
دارای معاینه فنی برتر |
310.500 ریال |
155.200 ریال |
فاقد معاینه فنی برتر |
414.000 ریال |
207.000 ریال |
|||
4 |
اگر وسیله نقلیهای چندبار توسط دوربینها در یک روز مشاهده شود، اولین ورود و آخرین خروج ملاک محاسبه خواهد بود |
ورود بعد از ساعت10- و خروج قبل از ساعت 16 |
دارای معاینه فنی برتر |
207.000 ریال |
103.500 ریال |
فاقد معاینه فنی برتر |
276.000 ریال |
138.000 ریال |
|||
5 |
اگر وسیله نقلیهای یک بار توسط دوربین ها در یک روز مشاهده شود |
قبل از ساعت 10 |
دارای معاینه فنی برتر |
207.000 ریال |
103.500 ریال |
فاقد معاینه فنی برتر |
276.000 ریال |
138.000 ریال |
|||
6 |
اگر وسیله نقلیهای یک بار توسط دوربین ها در یک روز مشاهده شود |
بعد از ساعت 10 و قبل از ساعت 16 |
دارای معاینه فنی برتر |
144.900 ریال |
72.450 ریال |
فاقد معاینه فنی برتر |
193.200 ریال |
96.600 ریال |
|||
7 |
اگر وسیله نقلیهای یک بار توسط دوربین ها در یک روز مشاهده شود |
بعد از ساعت 16 |
دارای معاینه فنی برتر |
207.000 ریال |
103.500 ریال |
فاقد معاینه فنی برتر |
276.000 ریال |
138.00 ریال |
توضیحات تکمیلی
طرح ترافیک از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح تا 19 به جز روزهای پنج شنبه و تعطیلات رسمی در محدوده طرح ترافیک اجرا می شود.
طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح تا 19 از روز شنبه تا چهارشنبه و از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح تا 13 در روز پنج شنبه، به جز تعطیلات رسمی در محدوده طرح کنترل آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) اجرا می شود.
سهمیه رایگان تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا برای پلاک تهران
حرکت کردن خودرو برای خودش آداب و رسومی دارد. نمی توان به هر ترتیبی که خودمان فکر می کنیم درست است، خودرو را حرکت دهیم. از همین جهت امروز برای شما آموزش به حرکت درآوردن خودرو را تنظیم کرده ایم تا یاد بگیرید چگونه خودروی خود را حرکت دهید. قطع به یقین می گوییم حتی بسیاری از کسانی که گواهینامه رانندگی دارند و سالهاست که رانندگی می کنند، هنوز درست و دقیق نمی دانند که چگونه خودروی خود را حرکت دهند و واقعا همه اصول لازم برای این کار را رعایت نمی کنند. پس فرقی ندارد که شما گواهینامه دارید یا نه؛ این آموزش می تواند برای همه مفید باشد. حرکات اشتباه رانندگی در بعضی مواقع می تواند موجب ارتکاب کد تخلفات رانندگی شده و به جریمه خودرو منجر شود.
***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***
صفر تا صد آموزش به حرکت درآوردن خودرو برای همه
ساده و بی تکلف می گوییم، برای حرکت دادن خودروی خود ابتدا پا (پای چپ) را روی کلاچ قرار می دهیم و دنده را خلاص می کنیم. استارت می زنیم. برای شروع حرکت ابتدا پای چپ روی کلاچ است و در حالی که با پای راست ترمز را گرفته ایم، با پای چپ کلاچ را تا انتها گرفته و دنده را در حالت دنده 1 قرار می دهیم، ترمز دستی را می خوابانیم و راهنما را به سمت پایین (خروج از پارک راهنمای چپ) می زنیم. سرمان را می چرخانیم و آینه ها را کنترل می کنیم. سپس ترمز را رها می کنیم (در جاده کفی یا هموار ) به آرامی پدال گاز را همزمان با رها کردن تدریجی کلاچ فشار می دهیم. کلاچ را کم کم و به آرامی بالا می آوریم تا جایی که تشخیص دهیم که خودرو با نیروی موتور شروع به حرکت کرده،کلاچ را در نقطه حرکت مثل گاز ثابت می کنیم. دو الی سه متر جلو می رویم ( حتما باید چند ثانیه کلاچ را ثابت نگه داریم) و بعد با خیال راحت کلاچ را رها کرده و به گاز دادن خود ادامه می دهیم.
نکته مهم در آموزش به حرکت درآوردن خودرو این است که هرگز نباید کلاچ را در دنده یک به طور ناگهانی رها کرد. زیرا خودرو به جلو پرت می شود و خاموش می شود. این نکته را نیز همیشه به یاد داشته باشید که هنگام حرکت کردن عملکرد کلاچ بر عکس عملکرد ترمز و گاز است. لذا آن را از پایین به بالا رها کنید.
حتما بخوانید: پیگیری کارت خودرو از طریق پیامک
ترفندی برای به حرکت درآوردن خودرو
کلاچ را تاجایی بالا بیاورید که دور موتور شروع به پایین آمدن کند و درگیر شود. سپس بدون رها کردن کلاچ، گاز دهید. به این ترتیب ماشین شروع به حرکت می کند و شما با روشی از خاموش شدن ناگهانی خودرو جلوگیری کرده اید. این ترفند را فقط برای شروع یادگیری رانندگی استفاده کنید. بعد از اینکه خودرو حرکت کرد، کلاچ را آرام آرام رها کنید.
چگونه از پارک خارج شویم؟
آموزش به حرکت درآوردن خودرو به همین جا ختم نمی شود. باید بدانید که شکل درست خارج شدن از پارک چگونه است. برای این کار باید راهنمای چپ را بزنید. همه چیز را با آینه و با چرخاندن سر خود کنترل می کنیم. نباید هیچ نقطه کوری در تیررس شما باشد. وقتی شرایط را مساعد دیدید، خودرو را را به حالت 30 درجه کج می کنید و می ایستید. حتما می پرسید 30 درجه را چگونه تشخیص دهیم؟ خیلی راحت است؛ وقتی سر گلگیر سمت راست خودرو به چراغ سمت چپ اتومبیل جلویی برسد، به این معنی است که خودرو 30 درجه کج شده است. یک بار دیگر سرتان را به سمت چپ بچرخانید و در صورتی که خودرویی در لاین حرکت نبود، به آرامی حرکت کنید و وارد لاین حرکت شوید. خودرو و فرمان در لاین حرکت باید به شکل صاف باشد. به این ترتیب حرکت عادی خود را ادامه می دهید.
کی دنده را عوض کنیم؟
آموزش به حرکت درآوردن خودرو فقط محدود و منحصر به حرکت دادن خودرو نیست. شما باید بدانید که چه زمانی باید دنده را عوض کنید. به طور کلی زمانی که دور موتور به 2500 تا 3000 رسید، باید به دنده بالاتر بروید. مثلا از یک به دو. فراموش نکنید دور موتوری که بر اساس آن دنده را باید تغییر دهید، در ماشین ها مختلف، متغیر است. می توانید خود را به صدای ماشین و کشش خودرو برای تعویض دنده عادت دهید. برای تعویض دنده نیز خیلی ساده کلاچ را بگیرید و دنده مناسب را جا بزنید. بد نیست بدانید که بعضی از خودرو ها مجهز به نشانگر تعویض دنده هستند تا به این ترتیب دور موتور بیش از حد بالا نرود.
چه طور هنگام حرکت دنده عوض کنیم؟
ساده است؛ تعویض دنده خودروی در حال حرکت، دقیقا همانند جا زدن دنده یک ماشین در حالت سکون است. شما باید خوب بشنوید، خوب نگاه کنید و خوب هم احساس کنید تا به درستی پدال کلاچ و گاز را بالا و پایین بیاورید. بعد از تعویض دنده حتما پا را از کلاچ بردارید. تا هم پای شما استراحت کند و هم صفحه کلاچ خراب نشود.
چه زمانی به دنده پایین تر برویم؟
آموزش به حرکت درآوردن خودرو به شما یاد می دهد که چه زمانی نیاز دارید که دنده را کم کنید. اگر سرعت خودرو در دنده ای که هستید، کمتر از حد لازم شود، خودرو می لرزد. انگار که می خواهد خاموش شود یا اینکه هرچه قدر گاز می دهید، گاز نمی خورد. این حالت یعنی که شما در دنده مورد نظر سرعت کافی را ندارید. باید یک دنده کم کنید. یعنی اگر 4 هستید به 3 بروید یا اگر 3 هستید به 2 بروید.
هزینه های ثبت نام آزمون های گواهینامه با توجه به نوع گواهینامه متفاوت است. بسته به اینکه به دنبال گواهینامه پایه سه، پایه دو یا پایه یک هستید، باید هزینه های مختلفی را پرداخت کنید. البته در کنار هزینه، مسیر مهارت آموزی هم به تناسب هر پایه سخت تر و مشکل تر خواهد بود. امروز می خواهیم در کنار هم در مورد هزینه هایی که باید برای گرفتن گواهینامه پایه سه، پایه دو و پایه یک پرداخت کنید، به صورت شفاف صحبت کنیم. همین ابتدای امر بگوییم که اعداد و ارقامی که در ادامه به عنوان هزینه های ثبت نام آزمون های گواهینامه شرح می دهیم، با توجه به نوع آموزشگاه و هر شهر و استان متفاوت است. اما از روی همین اعداد و ارقام می توانید حدود قیمت را متوجه شوید و برای اطلاع از قیمت دقیق نیز به آموزشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید.
***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***
چرا هزینه های ثبت نام آزمون های گواهینامه فرق می کند؟
تفاوتی که در هزینه های ثبت نام آزمون های گواهینامه وجود دارد از یک طرف مربوط به نوع گواهینامه ای است که می خواهید بگیرید و از طرف دیگر مربوط به هزینه های آموزشگاه است. اینکه آموزشگاه هر ساعت آموزش عملی و تئوری را چه قدر حساب کند، در نهایت تعیین می کند که شما چه قدر باید پرداخت کنید. بدیهی است که کمترین هزینه مربوط به گرفتن گواهینامه پایه سه و بیشترین هزینه هم مربوط به گواهینامه پایه یک است. اینکه چرا هر آموزشگاهی نرخی مجزا را برای آموزش رانندگی عنوان می کند، به این دلیل است که تعداد ساعات آموزشی کمی بالا و پایین می شود و هزینه هر ساعت آموزش نیز اندکی کم و زیاد می شود. این دخل و تصرفات در قیمت هر ساعت آموزش رانندگی است که در مجموع تفاوتی هایی را در قیمت نهایی ایجاد می کنند. کما اینکه در هر شهر و استان نیز بنا به دلایلی قیمت ها کمی متفاوت است.
با رعایت کدهای تخلف رانندگی از جریمه خودرو در امان مانده و نیازی به طی مراحل پیچیده اعتراض به خلافی خودرو را نخواهید داشت.
هزینه های بانکی ثبت نام آزمون های گواهینامه
یک بخش مشترک در مورد هزینه های ثبت نام آزمون های گواهینامه، هزینه هایی است که باید به حساب شهرداری، نیروی انتظامی و شرکت پژوهش و توسعه ناجا پرداخت کنید. مجموع این هزینه ها در سال 98 ، 47 هزار تومان است.
پرداخت مبلغ 20 هزار تومان به شماره حساب 2171156002002 بابت درآمد دولت
پرداخت مبلغ هزار تومان به شماره حساب 0105625943004 به نام شهرداری
پرداخت مبلغ هزار تومان به شماره حساب 2171151352008 به نام نیروی انتظامی (تمبر گواهینامه رانندگی)
پرداخت مبلغ ۲5,070 تومان به شماره حساب 0223093833007 به نام شرکت پژوهش ناجا
هزینه گرفتن گواهینامه پایه سه
بررسی هزینه های ثبت نام آزمون های گواهینامه را با هزینه های مربوط به گواهینامه پایه سه شروع می کنیم. گواهینامه پایه سه، متداول ترین نوع گواهینامه است که همه افراد برای راننده شدن به آن نیاز دارند. هزینه های مربوط به گرفتن این گواهینامه پس از پرداخت های بانکی وارد فاز جدی تر و البته سنگین تری می شود. پس از بررسی هایی که انجام دادیم، به این نتیجه رسیدیم که در این تاریخ (مرداد 98) هزینه های مربوط به آموزش رانندگی پایه سه، کمتر از 500 هزار تومان نیست. بسته به آموزشگاه و ساعت های برگزاری کلاس ها و منطقه مورد نظر، هزینه ها بیشتر می شود که کمتر نمی شود. به این هزینه باید هزینه های مربوط به معاینات پزشکی را نیز اضافه کنید. البته در صورت هر بار ردی در آزمون های مقدماتی و آزمون افسر نیز باید هزینه ای جداگانه پرداخت کنید تا مجددا جواز شرکت در آزمون را داشته باشید.
هزینه گرفتن گواهینامه پایه دو
گواهینامه پایه دو مخصوص خودروهای تاکسی، مینی بوس، ایسوزو و ون است. در بین هزینه های ثبت نام آزمون های گواهینامه، هزینه های مربوط به گواهینامه پایه دو در حد وسط قرار گرفته و چیزی در حدود یک میلیون تا یک میلیون دویست و پنجاه هزار تومان است. این هزینه ها مربوط به 8 جلسه کلاس های آیین نامه و 16 جلسه کلاس های عملی است. فراموش نکنید که هر آموزشگاهی گواهینامه پایه دو و یک را نمی دهد. شما باید به آموزشگاه های ویژه ای که پایه دو آموزش می دهند، مراجعه کنید. بسته به تعداد ساعات آموزش و منطقه آموزشگاه، هزینه های مربوط به گواهینامه پایه دو نیز اندکی متفاوت خواهد بود.
هزینه گرفتن گواهینامه پایه یک
علائم راهنمایی و رانندگی در چهار گروه اصلی تابلوهای انتظامی، تابلوهای اخباری، تابلوهای محلی و تابلوهای اخطاری قرار می گیرند. هر یک از این تابلوها، به نوعی نشان دهنده و راهنمای موضوع یا محلی خاص هستند و برای سهولت بخشیدن به تردد خودروها و نیز عابرین پیاده، کاربرد دارند. با دانستن همه چیز درباره کلاس رانندگی، احتمالا می دانید که این علائم در کلاس های آموزشی به کارآموزان شناسانده می شوند.***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***
انواع علائم راهنمایی و رانندگی
همان طور که گفتیم علائم راهنمایی و رانندگی در چهار گروه اصلی جای می گیرند که در ادامه به هر یک نگاهی می اندازیم.
علائم راهنمایی و رانندگی انتظامی
این علائم برای منع و لزوم خودداری از انجام دادن عملی، کاربرد دارند. بیشتر این نوع علائم را در تابلوهای دایره ای یا هشت ضلعی و در ترکیب با رنگ قرمز (به عنوان رنگ هشدار ممنوعیت) می بینیم. با مشاهده تابلوهای راهنمایی و رانندگی انتظامی، باید کاملا هشیار باشید؛ زیرا عمل نکردن به آن ها، احتمالا با جرایم نقدی و دریافت امتیاز منفی گواهینامه، همراه خواهد بود.
انواع تابلوهای راهنمایی و رانندگی انتظامی شامل موارد زیر می شوند:
علائم راهنمایی و رانندگی اخباری
علائم اخباری حامل خبررسانی و آگاهی بخشی نسبت به وضعیتی هستند. قرار گرفتن چنین تابلوهایی در مسیر حرکت، نشان دهنده وضعیتی است که باید نسبت به آن هشیار باشید. از جمله تابلوهای اخباری راهنمایی و رانندگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:
علائم راهنمایی و رانندگی محلی
تابلوهای راهنمایی و رانندگی محلی، غالبا برای نشان دادن وضعیت مسیر و شرایط جاده ای به کار گرفته می شوند. این تابلوها در فرمت مثلثی یا پنج ضلعی بوده و مواردی چون زیر را در بر می گیرند:
علائم راهنمایی و رانندگی اخطاری
علائم راهنمایی و رانندگی اخطاری نیز جهت اخطار دادن و آگاه ساختن خودروهای عبوری نسبت به خطری در کمین، کاربرد دارند. از جمله این تابلوهای مثلثی با حاشیه قرمز رنگ، می توان به عناوین زیر اشاره کرد:
لزوم توجه به علائم راهنمایی و رانندگی
به یاد داشته باشید تابلوهای راهنمایی و رانندگی به منظور سهولت در رانندگی، پیشگیری از تصادفات و حفظ سلامت خودروها و سرنشینان آن ها و نیز احترام به حقوق سایر رانندگان و عابرین پیاده ایجاد شده اند. همین طور تابلوهایی مانند بوق زدن ممنوع، برای احترام گذاشتن به حقوق شهروندان و حفظ حریم شخصی آن ها تدوین شده اند. برای تبدیل شدن به راننده ای متمدن و بالغ، لازم است که تمامی این علائم را شناخته و البته خود را ملزم به رعایت آن ها بدانید.
با رعایت کدهای تخلف رانندگی از جریمه خودرو در امان مانده و نیازی به طی مراحل پیچیده اعتراض به خلافی خودرو را نخواهید داشت.