فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

آیا شما مالک بیمه‌نامه هستید؟

مالک بیمه‌نامه کسی است که به فکر آینده و شرایط سخت احتمالی زندگی خود بوده است. بیمه موضوعی مهم در زندگی همه افراد است و بیمه نامه قراردادی است که نشان می دهد این موضوع جدی گرفته شده است. بیمه کمک می کند اموالی را که مالک بیمه‌نامه توانِ مالیِ جایگزینیِ مجدد آنها را ندارد، جایگزین کند؛ بیمه کمک می کند بیمه‌گزار در برابر حوادثی که احتمال وقوع‌شان کم اما نتایج‌شان ناگوار است، مصون بماند؛ بیمه کمک می کند هر آن چیزی که نابود می شود یا آسیب می بیند، جبران شود. می بینید که موضوع بیمه چه قدر مهم است؛ موضوع بیمه نه تنها در عصر حاضر که در قرون گذشته نیز موضوع شناخته شده و مهمی بوده است و همواره مورد توجه جوامع بوده است.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***

امروزه شرکت های مختلفی انواع مختلفی از بیمه ها را تحت عناوین متفاوت ارائه می دهند. بیمه نامه قراردادی است که پس از خواندن مفاد آن و پس از پذیرش شرایط آن به مالک بیمه‌نامه تحویل داده می شود. در این قرارداد، بیمه گزار یا همان مالک بیمه‌نامه در عوض پرداخت مبلغی مشخص، خدمات مشخصی را از شرکت بیمه دریافت می کند. موضوع بیمه در عصر حاضر آنقدر جدی و مهم است که نداشتن آن یک سهل انگاری بزرگ و توجیه نشدنی محسوب می شود. وقتی خود را بیمه می کنید، سلاح مطمئن و امنی در دست می گیرید و در مقابل ریسک ها و خطرات احتمالی زندگی که برای هر کسی به یک اندازه ممکن و محتمل است، با قدرت ایستادگی می کنید.



 

مالک بیمه‌نامه چه وظایفی دارد؟

بسته به اینکه قرارداد بیمه نامه در چه موردی به توافق طرفین رسیده است، مالک بیمه‌نامه وظایف مشخصی دارد و فقط می تواند در مواردی که به وضوح در قرارداد بیمه به آن اشاره شده است، ادعا داشته باشد. مهمترین مسئولیتی که بر گردن مالک بیمه‌نامه است این است که حق بیمه را به موقع پرداخت کند و برای تمدید مدت بیمه نامه نیز به موقع اقدام کند. به این ترتیب زمانی که به هر دلیلی نیاز داشته باشد از امکانات بیمه خود استفاده کند، با مشکل روبه رو نخواهد بود و بی دردسر از مزایای بیمه نامه خود مستفیض خواهد شد.


 

حق و حقوق مالک بیمه‌نامه در بیمه خودرو چیست؟

بیمه هایی که برای انواع مختلفی از خودرو ها وجود دارد، تضمین می کند که در صورت وقوع حوادث، بیمه‌گزار می تواند از حمایت و پشتیبانی شرکت بیمه بهره مند شود. البته مسلما در قرارداد بیمه مشخص است که مالک بیمه‌نامه نسبت به چه موضوعات و مشکلاتی می تواند از شرکت بیمه توقع داشته باشد. در حالت کلی قاعده بیمه این است که هر آن چیزی که می تواند آینده را تهدید کند، دقیقا همان چیزی است که باید برایش بیمه تهیه شود. در مورد بیمه خودرو حوادث مختلفی رانندگی که ممکن است به راننده، خودرو یا سرنشینان و دیگر افراد ضرر وارد کند و خساراتی را تحمیل کند، تحت شرایطی خاص، زیر پوشش بیمه های مختلف قرار می گیرد. 

توجه داشته باشدی که وضعیت بیمه یکی از اصول مهم حین خرید خودروی دست دوم است که حتما باید به آن توجه داشته باشید.


 

انواع بیمه خودرو

بیمه خودرو در سه ردیف توسط شرکت های بیمه ارائه می شود. این مالک بیمه‌نامه است که مشخص می کند دقیقا کدام بیمه ها را می خواهد برای خود و خودروی خود تهیه کند؛

1-بیمه‌نامه شخص ثالث

خسارت وارد شده به اشخاص ثالث در دو بخش مالی و جانی توسط بیمه‌نامه شخص ثالث جبران می‌ شود. این بیمه را با نام بیمه مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه موتوری هم می شناسیم. بر اساس قانون هر کسی که خودرویی دارد، باید مسئولیت خود را در مقابل اشخاص ثالث بیمه کند.

2-بیمه‌نامه سرنشین خودرو

این بیمه نامه پرداخت غرامت صدمات بدنی ناشی از حادثه اعم از فوت، نقص عضو، از کار افتادگی و هزینه های پزشکی را تا مبلغ تعیین شده به راننده اتومبیل که به موجب قانون " ثالث" تلقی نمی شود، جبران می کند و تا حد دیه کامل قابل خریداری است.

3-بیمه ‌بدنه اتومبیل

در بیمه بدنه، خودرو در مقابل خطرات سرقت کلی، آتش سوزی، انفجار و تصادف تحت پوشش قرار می گیرد. بیمه ‌بدنه اتومبیل خسارت های جزئی و کلی وارد شده به خودرو بیمه شده را پرداخت می کند. مالک بیمه‌نامه این بیمه می تواند با پرداخت حق بیمه اضافی، خودروی خود را مقابل سایر حوادث احتمالی از جمله شکسته شدن شیشه، غرامت ایام تعمیرات، نوسانات قیمت در خسارات جزئی، بلایای طبیعی و ... بیمه کند.

 

مالک بیمه‌نامه حتما باید به این موارد توجه کند

اینکه مالک بیمه‌نامه و شرکت بیمه دقیقا بر سر چه موضوعی به توافق رسیده اند و قرارداد امضا کرده اند، مهم است. مالک بیمه‌نامه باید قبل از امضای هر سندی، حتما به دقت و کامل آن را بخواند و اگر در بندی شک و ابهامی داشت، حتما آن موضوع را با شرکت بیمه در میان بگذارد و با دقت و حواس جمع سند بیمه را امضا کند.


 

به عنوان مالک بیمه‌نامه حتما به این موارد توجه کنید

شما در برابر چه چیزی بیمه شده‌اید (موارد و شرایط)؟

چه مواردی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند؟

در صورت وقوع حادثه، بیمه چه مقدار خسارت پرداخت می‌کند؟

این قرارداد چقدر برای شما هزینه دارد (حق بیمه)؟


با استفاده از فرمون ایکس می توانید خلافی خودرو را دریافت کرده و از نقشه دوربین های زوج و فرد شهر مطلع شوید.



قانون جدید "راننده محور" چیست

احتمالا چیزهایی در مورد قانون جدید "راننده محور" شنیده اید. این قانون مربوط به قانون جدیدی است که برای بیمه شخص ثالث وضع خواهد شد. قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه، یعنی تا اواخر سال 98 در شکل ارائه بیمه شخص ثالث تغییراتی ایجاد شود. شکل و شمایل این تغییرات نشان می دهد که این بیمه از این پس راننده محور خواهد شد و دیگر خودرو محور نخواهد بود. منظور از قانون جدید "راننده محور" این است که شکل رانندگی فرد با یک خودرو مشخص می کند که برای بیمه شخص ثالث و تمدید آن چه قدر هزینه پرداخت کند؛ چه طور از تخفیفات استفاده کند و حتی چه طور تخفیفات بیمه ای خود را منتقل کند. همیشه نرخ بیمه ثالث توسط بیمه‌ مرکزی مشخص می‌شود.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***

مهمترین عامل در تعیین این نرخ میزان دیه ‌ای است که سالانه توسط قوه‌ قضائیه اعلام می‌ شود. آنچه در تعیین حق ‌بیمه است، نرخ بیمه ثالث، کاربری خودرو، تخفیف عدم خسارت، سقف پوشش مالی و مواردی از این قبیل است. با توجه به اینکه تخفیف بیمه ثالث تا امروز به خودرو تعلق می گرفت، قرار است که از این پس به راننده خودرو تعلق بگیرد تا به این ترتیب انگیزه ای ایجاد شود و رانندگان بهتر و قانونمند تر رانندگی کنند.

بنابراین رانندگانی که کمتر دارای خلافی خودرو بوده و بیشتر به مقررات و کد تخلفات رانندگی پایبند هستند، در نهایت حق بیمه کمتری پرداخت خواهند کرد. برای اعتراض به خلافی خودرو می توانید به پلیس +10 مراجعه کنید.


 

جزئیات قانون جدید "راننده محور"

قانون جدید "راننده محور" همه چیز را در نظر گرفته است. این قانون امتیازات خوبی برای افرادی که در ‏رانندگی دقت کافی دارند و نمرات منفی کمتری دارند، در نظر گرفته است تا حق بیمه برای آنها ‏اقتصادی و به‌صرفه باشد. در قانون جدید "راننده محور"  زن یا مرد بودن، جوان یا پیر بودن و پرخطر یا کم خطر بودن راننده در حق ‌بیمه لحاظ می‌ شود و تاثیر دارد. به این ترتیب رانندگان کم ریسک‌تر حق ‌بیمه‌ کمتری پرداخت می کنند. علاوه بر پرداخت پول کمتر، افرادی که محتاطانه رانندگی می‌کنند از تخفیفات بیمه‌ای بهره‌مند خواهند شد و به رانندگی ایمن تشویق می‌شوند. واضح است که مدیران و مسئولان با استفاده از این قانون می خواهد به تعداد رانندگان قانونمند جامعه اضافه کنند و اهرمی اختیاری در اختیار رانندگان قرار بدهند تا هزینه بیمه آنها را کم یا زیاد کند.

در این طرح به هیچ عنوان این بحث مطرح نیست که برای هر نفر یک بیمه نامه صادر شود؛ اتفاقا با اجرای این طرح رانندگان کم خطر تشویق و رانندگان پر خطر تنبیه می ‌شوند و بین رانندگان پر خطر و کم خطر تفکیک ایجاد می‌شود. در واقع در قانون جدید "راننده محور" افرادی که محتاطانه رانندگی می‌کنند از تخفیفات بیمه‌ای بهره‌مند می شوند و به رانندگی ایمن تشویق می‌ شوند. بر اساس این قانون لازم نیست افرادی که سالانه فقط چند بار از خودروی خود استفاده می‌کنند، همان حق ‌بیمه‌ای را پرداخت کنند که شرکت بیمه برای رانندگان پرمصرف تعیین می ‌کند.

 


درصد تخفیفات در قانون جدید بیمه شخص ثالث

  • یک بار خسارت مالی ۲۰% کاهش تخفیفات
  • یک بار خسارت جانی ۳۰% کاهش تخفیفات
  • دو بار خسارت مالی ۳۰% کاهش تخفیفات
  • دو بار خسارت جانی ۷۰% کاهش تخفیفات
  • سه بار خسارت مالی ۴۰% کاهش تخفیفات
  • سه بار خسارت جانی ۱۰۰% کاهش تخفیفات

 

چرا برخی از اجرای قانون جدید "راننده محور" نگران هستند؟

دلیل این نگرانی ها بی اطلاعی و عدم آگاهی از چند و چون قانون جدید "راننده محور" است. نگرانی اصلی رانندگان این است که بر اساس طرح جدید، اعضای خانواده مجبور شوند به شکل جداگانه بیمه ثالث بخرند. این در حالی است که راننده محور شدن به معنای «صدور بیمه بر اساس ویژگی ‌های راننده» است؛ نه تعداد افرادی که از خودرو استفاده می‌کنند. اینکه چند راننده از یک خودرو استفاده می‌کنند تنها یک عامل تعیین کننده‌ برای حق ‌بیمه است. این در حالی که سوابق و جرائم رانندگی، ریسک راننده، جنسیت و سن، فاکتور های دیگری هستند که در محاسبه‌ حق ‌بیمه تاثیر دارند. با این توضیحات مشخص است که استفاده‌ چند نفر از یک خودرو ممکن است مبلغ کمی را به حق ‌بیمه اضافه کند.

 

با یک مثال این موضوع را بیشتر توضیح می دهیم

فرض کنید پدر و پسری از یک خودرو مشترکا استفاده می کنند؛ قاعدتا ریسک رانندگی پسر از ریسک رانندگی پدر بیشتر است. بر همین اساس حق ‌بیمه‌ نفر دوم با توجه به ریسک پایین‌تر، نزدیک به صفر است. با این وجود اگر شرایط ریسکی مشابهی وجود داشته باشد و هر دو راننده در طول روز استفاده‌ زیادی از خودرو داشته باشند، طبیعی است که حق ‌بیمه‌ بیشتری را پرداخت کنند. اما به طور کلی بر اساس قانون جدید بیمه از آنجایی که رانندگان پر خطر ریسک بیشتر و بالایی ایجاد می ‌کنند، باید پول بیشتری برای حق بیمه خودرو پرداخت کنند و کسانی که مقررات رانندگی را رعایت می‌کنند و میزان تخلفات رانندگی پایینی دارند، از تخفیفات بیمه ‌ای بیشتری برخوردار خواهند بود، بنابراین حق بیمه کمتری پرداخت خواهند کرد و این اختیار را دارند که با تعویض خودرو تشویق‌ ها و امتیازات را save کنند، به مالک جدید انتقال دهند یا اینکه به یک وسیله دیگر از همان نوع متعلق به خود، همسر یا والدین یا اولاد بلاواسطه خود، منتقل کنند.

 


بررسی حق ‌بیمه‌ در قانون جدید "راننده محور"

بر اساس اظهارات رییس بیمه‌ مرکزی در مورد قانون جدید "راننده محور"، بیمه ثالث برای مالک خودرو صادر می‌ شود و حق ‌بیمه‌ اصلی نیز برای مالک خودرو محاسبه می شود. در صورت استفاده هر یک از اعضای خانواده از خودرو، نام آنها باید در بیمه‌نامه ذکر شود. در نتیجه حق ‌بیمه‌ سایر استفاده کنندگان نزدیک صفر خواهد بود، زیرا مالک خودرو حق ‌بیمه‌ اصلی را پرداخت کرده است. بر اساس طرح جدید پیش ‌بینی می ‌شود افرادی که چند ماشین دارند با خرید یک بیمه شخص ثالث از آن برای چند ماشین استفاده کنند. این توضیحات فعلا تنها توضیحاتی است که در مورد قانون جدید "راننده محور" قابل استناد و البته موجود است. بدیهی است که ممکن است تا زمان اجرایی شدن کامل این طرح، تغییراتی در آن ایجاد شود.


چرا نمی توان به کاهش قیمت خودرو امیدوار بود؟

پس از افزایش چشمگیری قیمت خودرو که طی چند ماه گذشته، تجربه کردیم؛ روند نزولی تا حدی دلگرم کننده بود. اما این روند نزولی مدت زیادی نپایید و خیلی زود پس از رکود نسبی، شاهد افزایش قیمت کارخانه ای و بازار آزاد هستیم. چیزی که این مدت اخیر سوال بسیاری از خریداران و متقاضیان خرید خودرو بوده است؛ به آن برمی گردد که آیا قیمت خودرو مجدد در روند نزولی قرار گرفته و تغییرات محسوسی خواهد داشت یا خیر؟ به واقع علل کاهش قیمت خودروی دست دوم یا افت قیمت خودرو آن قدرها پایدار نبوده و نتوانستن به ثبات کمک کنند. برای محاسبه افت قیمت خودرو از فرمون ایکس استفاده نمایید.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***

برای پاسخ به این سوال، باید عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت خودرو، البته در زمان فعلی و با شرایط فعلی را مرور کنیم.

 

عوامل تاثیرگذار فعلی در تعیین قیمت خودرو

اگر چه اغلب انتظار داریم که پس از یک دوره افزایشی، در سراشیبی قیمت خودرو قرار بگیریم؛ اما به نظر می رسد که این بار همه چیز روی روال مورد انتظار پیش نمی رود. شرایط فعلی حاکم در بازار خودروی داخلی، تنها بر فاکتورهای مرسوم قیمت گذاری خودرو استوار نیست و عوامل دیگری نیز تاثیرگذار هستند.

 

تامین قطعات اولیه ساخت خودرو

در حال حاضر خودروسازان با مشکلات زیادی در زمینه تأمین قطعات دست و پنجه نرم می کنند و این باعث می شود که به میزان مورد نیاز خودرو به خط تولید و از آن جا به بازار وارد نشود. با این حساب بدیهی است که عدم توازن میان عرضه و تقاضا، به افزایش قیمت خودرو دامن می زند. خودروهای دپو شده دردست دلالان و بازی سیاه در این حوزه، نتیجه ای جز افزایش قیمت ها نخواهد داشت.

 

کاهش قدرت خرید مردم با توجه به قیمت خودرو

چرخه بی پایانی میان کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت خودرو وجود دارد. با افزایش قیمت خودرو، قدرت خرید مردم کاهش می یابد و به همان اندازه به نرخ ها دامن زده می شود. باز با نبود توانایی در بازار برای به گردش درآوردن خرید و فروش، قیمت ها افزایش را تجربه کرده و یا حداقل در حالت رکود و عدم کاهش به سر می برند. با پایین آمدن ارزش پول ملی، بودجه مردم کوچک و کوچک تر شده و توانایی خرید پراید با قیمت دو برابری را ندارند!

 

نبود یا محدودیت واردات خودرو

با قطع واردات خودرو و حتی محدودیت آن، هیچ تزریقی از خودروهای خارجی به بازار نداریم و تنور بازار بسته خودروهای داخلی داغ و داغ تر می شود. با این حساب حباب قیمت خودرو قابل شکستن نیست و به واقع نمی توانیم چنین انتظاری داشته باشیم. حتی آزاد کردن تعدادی از خودروهای وارداتی مانده در گمرک، نتوانست مرهم قابل توجهی روی نرخ های فعلی باشد و عطش بازار به حدی بود که به سرعت تاثیر آن از بین رفت. در حالی که برای واقعی شدن و منطقی بودن قیمت خودرو، نیاز است که واردات آزاد بوده و بستگی عرضه وجود نداشته باشد.

 

تاثیر دلالان و بازار سیاه در قیمت خودرو

به یاد بیاوریم که چطور افزایش قیمت خودرو در کشور رقم خورد؟ با شروع تحریم های ناعادلانه علیه کشور و جهش قیمت دلار؛ پیش از آن که واقعا توجیهات منطقی در پشت این وضعیت وجود داشته باشد، قیمت خودرو به شکل افسارگسیخته ای افزایش یافت. قیمت های کاذب و غیرواقعی برای خودروها اعلام شده و بدون آن که خرید و فروش های واقعی در حجم قابل توجهی صورت بگیرد، این قیمت ها به تثبیت رسید. دلالان بلافاصله دست به کار شده و مدیریت بازار را به دست گرفتند.

حتما بخوانید: طرح ترافیک در waze

زمانی می توان انتظار تغییرات مثبت در قیمت خودرو یا در حقیقت قیمت هر کالای دیگری داشت که در عوامل شکل گیری آن، تغییری حاصل شده باشد. اینک نه در تامین قطعه، سهولتی صورت گرفته و نه میزان عرضه قابل افزایش است. قدرت خرید مردم در صورتی افزایش پیدا می کند که قیمت ها به سمت پایین سوق پیدا کنند و به محض رخ دادن این اتفاق، خریداران به صف خواهند شد که احتمالا یک در میان از جامعه دلالان هستند. با صف کشیدن خریداران خودرو که احتمالا عدد آن ها بیش از عرضه است؛ باید منتظر بالا رفتن مجدد قیمت ها باشیم و این یعنی چرخه ای فرسایشی که حتما باید درمان قطعی برای آن ایجاد شود.

 

نوسانات قیمت خودرو

اگر به نوسانات قیمت خودرو در چند ماه اخیر نگاه کنیم، پس از افزایش بی وقفه، از اوج با یک روند کاهشی روبرو شدیم و با رسیدن به رکود، قیمت ها در نقطه ای همچنان بالا متوقف شدند. اما اخیرا با افزایش قیمت برخی از خودروها از سوی کارخانه های خودروسازی داخلی، مجددا شاهد شتاب گرفتن قیمت ها هستیم. در حالی که با در نظر گرفتن کاهش تقاضا در بازار و افت قیمت ارز از عددی که پیشتر روی آن قرار گرفته بود، نباید قیمت ها افزایش می یافت.

به علاوه عدم حضور شورای رقابت در قیمت گذاری خودروها، یکی از عواملی است که به بی نظمی در این بازار دامن زده و باعث می شود که قیمت ها بدون پشتوانه منطقی، افزایش پیدا کنند.

همچنین پیش فروش های ارائه شده از سوی کارخانه های خودروسازی داخلی، با موعدهای تحویل دور و عدم اطمینان از تحویل به موقع خودروها، نتوانسته به کاهش قیمت خودروها چنان که انتظار می رفت، کمک کند.

باید منتظر ماند و دید تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت و ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری، معادلات نرخ خودرو به چه سمتی حرکت کرده و این نمودار پر فراز و نشیب، چه شکلی به خود می گیرد.

نحوه دریافت خسارت از بیمه، بدون کروکی به چه صورت است؟


بعد از مواجه با تصادف رانندگی، آن چه که به شدت در ذهن دو طرف حادثه پر رنگ می شود، دریافت هزینه ها و جبران خسارت است. خوشبختانه شرکت های بیمه به این منظور پدید آمده اند تا نسبت به پرداخت خسارات وارد شده در تصادفات رانندگی، اقدام نمایند. تصادفات بر انواع مختلفی هستند و دریافت خسارت از شرکت بیمه به طرق مختلفی صورت می گیرد که ما قصد داریم در این مطلب به بررسی نحوه دریافت خسارت از بیمه بدون کروکی بپردازیم. با ما همراه باشید.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***

البته لازم است که به این موازات محاسبه افت قیمت ماشین در تصادف را نیز در نظر داشته باشید. برای محاسبه این عدد از فرمون ایکس کمک بگیرید که در ضمن امکانات دیگری چون نقشه دوربین های زوج و فرد را در خود دارد.


نحوه دریافت خسارت از بیمه بدون کروکی

حتما می دانید تصادفات رانندگی به شکل های مختلفی رخ می دهند؛ تصادف خودرو با خودرو، تصادف خودرو با عابر، تصادف خودرو با گارد ریل، تیر چراغ برق، درخت و ... . در هر صورت ممکن است به خودرو و افراد آسیب های جدی وارد شود و فرد تمایل به استفاده از بیمه خودرو داشته باشد.

هنگامی که بخواهید از بیمه شخص ثالث و یا بیمه بدنه خودرو استفاده نمایید، می بایست از کروکی که افسر و یا کارشناس راهنمایی و رانندگی برای شما ترسیم کرده، استفاده نمایید. اما خوب است بدانید که گاهی اوقات نیازی به استفاده از کروکی نیست و شما می توانید بدون آن نیز از امکانات پرداخت خسارت بیمه برخوردار شوید. اما نحوه دریافت خسارت از بیمه بدون کروکی به چه صورت است؟

قبل از آنکه به بررسی نحوه دریافت خسارت از بیمه بدون کروکی بپردازیم، گریزی کوتاه به کروکی و انواع آن خواهیم داشت.


کروکی و انواع آن

کروکی نقشه ترسیمی از صحنه تصادف و با جزئیاتی دقیق به همراه تاریخ، روز و ... است که توسط کارشناس و یا افسر راهنمایی و رانندگی کشیده می شود. کروکی ها به انواع مختلف کروکی سازشی و غیر سازشی تقسیم می شوند:

کروکی های سازشی، آن دسته از کروکی هایی هستند که دو طرف حادثه، نسبت به آنچه که رخ داده است اتفاق نظر دارند و نسبت به نظر پلیس اعتراضی ندارند. برای ترسیم کروکی به مدارکی مانند بیمه شخص ثالث، برگه معاینه فنی، کارت خودرو و گواهینامه هر دو طرف نیاز است. همچنین لازم به ذکر است که این کروکی تنها برای تصادفات با خسارات مالی ترسیم خواهد شد. فرد زیان دیده می تواند با ارائه کروکی به شرکت بیمه، نسبت به دریافت خسارت اقدام نماید.

اما کروکی های غیر سازشی، همان طور که از نام آن ها پیدا است، زمانی ترسیم می شوند که طرفین نسبت به آنچه که در تصادف رخ داده، اتفاق نظر نداشته باشند. در صورت تکمیل نبودن مدارک هر یک از راننده ها، در صورت بیشتر بودن خسارت وارد شده بیش از سقف تعهدات مالی بیشمه شخص ثالث و قبول نداشتن نظر افسر از این کروکی استفاده می کنند.

اما همان طور که گفتیم، در جبران خسارت تمامی تصادف ها، نیازی به کروکی نیست.


کدام تصادف ها به کروکی نیاز ندارند:

  • تصادفاتی که در آن خسارت جانی رخ نداده باشد.
  • طرفی حادثه در ارتباط با آنچه که رخ داده اختلافی نداشته باشند.
  • میزان خسارت وارد شده کمتر از 9 میلیون تومان باشد.

البته باید بگوییم که حضور مقصر حادثه و همچنین فرد حادثه دیده، به منظور دریافت خسارت از بیمه بدون کروکی الزامی است. در صورتی که هر یک افراد و حتی فرد خاطی، مخالف این روند باشد، به تسلیم کروکی برای دریافت خسارت به شرکت بیمه نیاز است.


مدارک و نحوه دریافت خسارت از بیمه بدون کروکی | بیمه شخص ثالث

برای استفاده از این امکان، لازم است تا هر دو طرف حادثه دارای بیمه نامه معتبر بوده که به تائید بیمه مرکزی رسیده باشد. از سوی دیگر فرد مقصر و حادثه دیده می بایست دارای گواهینامه مجاز رانندگی برای وسیله نقلیه رانده شده، باشند. لزومی به ارائه تصویری از محل حادثه برای دریافت خسارت از بیمه بدون کروکی نیست، اما باید هر دو راننده در شعب پرداخت خسارت حضور پیدا نمایند.

ذکر این نکته در نحوه دریافت خسارت از بیمه بدون کروکی حائز اهمیت است که برای دریافت خسارت، طرفین حادثه می بایست طی 5 روز به شرکت بیمه مراجعه نمایند، در غیر این صورت شرکت بیمه، مسئولیتی در قبال پرداخت هزینه ها نخواهد داشت.

مدارکی که برای دریافت خسارت باید به شرکت بیمه تسلیم شود، بیمه نامه شخص ثالث، گواهینامه و کارت ماشین به همراه کپی هر یک از آن ها خواهد بود.


نحوه دریافت خسارت از بیمه بدون کروکی | بیمه بدنه

لازم است بدانید که برای استفاده از بیمه بدنه در تصادف با جدول، گارد ریل و ...، به کروکی نیاز نیست. اما برای دریافت خسارت می بایست از صحنه تصادف عکس برداری کرده و به شرکت بیمه تسلیم نمایید.

برای دریافت خسارت بیمه بدنه بدون کروکی، می بایست کارت ماشین، بیمه بدنه و شخص ثالث و همچنین اصل و کپی گواهینامه را به شرکت بیمه تسلیم نمایید. توجه داشته باشید که دو بار در سال می توانید بدون کروکی از شرکت بیمه، خسارت دریافت نمایید. اما چنانچه، در دفعات بعدی، خسارات وارد شده حتی کمتر از 9 میلیون تومان باشد، برای جبران خسارت وارد شده به خودرو، لازم است که کروکی به شرکت بیمه ارائه دهید.


سخن پایانی

همان طور که در راهنمای نحوه دریافت خسارت از بیمه بدون کروکی خواندید، می توانید در برخی از تصادفات، بدون کروکی از امکان دریافت خسارت توسط شرکت بیمه استفاده نمایید. اما در هر صورت اگر شرکت بیمه شما را ملزم به ارائه کروکی کند، می بایست افسر و کارشناس مربوطه را پیدا کرده و از او بخواهید کروکی صحنه تصادف را برای شما ترسیم نماید تا شما آن را به شرکت بیمه ارائه دهید. چنان که مشاهده می کنید بیمه شخص ثالث اهمیت بسیار زیادی دارد و عواقب نداشتن بیمه شخص ثالث دامنگیر راننده مقصر در تصادف خواهد شد.

علت روشن شدن چراغ استپ و باطری پژو 405 چیست و چه عکس العملی باید نشان داد؟

یکی از اتفاقاتی که در مورد خودروی پرفروش 405 گزارش می شود، روشن شدن همزمان چراغ های هشدار استپ و باطری در میان چراغ های پشت آمپر این خودرو است. اما علت روشن شدن چراغ استپ و باطری پژو 405 چیست؟ آیا این موضوع به گاز هرز خوردن ماشین در ارتباط است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا این مورد را عیب یابی کرده و عکس العمل مناسب را عنوان سازیم.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***


 

علت روشن شدن چراغ استپ و باطری پژو 405

خودروی پژو 405 خود را روشن کرده و آن را به حرکت در می آورید. پس از طی مسافتی، متوج روشن شدن همزمان چراغ استپ و باطری می شوید، علت آن چیست؟ با روشن شدن چراغ باطری، نخستین چیزی که به ذهن خطور می کند، وجود مشکل در باطری خودرو است. احتمالا موضوع را چندان جدی نگرفته و به مسیر ادامه می دهید. اما لازم است به این موضوع توجه داشته باشید که علت روشن شدن چراغ استپ و باطری پژو 405، فارغ از مشکل مستقل در باطری خودرو است.

مشکل واقعی در صورت روشن شدن همزمان چراغ استپ و باطری پژو 405، در دینام این خودرو جای دارد. با وجود اختلال و مشکل در دینام خودرو، این دو چراغ هشدار همزمان روشن خواهند شد و این یک علامت هشدار است که حتما باید نسبت به آن توجه داشته باشید.

همان طور که احتمالا می دانید؛ دینام نقش کلیدی در تامین برق مورد نیاز سیستم های وابسته به برق خودرو دارد و در صورت خرابی آن، عملکرد خودرو متوقف خواهد شد. بنابر این ذره ای تعلل جایز نیست و باید بلافاصله خودروی خود را به تعمیرگاه برسانید.


 

دلایل از کار افتادن دینام خودرو

معمولا گرمای زیاد هوا، می تواند در خراب شدن دینام خودرو تاثیر بگذارد. همین طور اگر عادت به استفاده زیاد از کولر خودرو در درجه فن بالا داشته باشید، احتمالا به دینام خودرو فشار وارد کرده و زمینه بروز عیب در آن را فراهم می سازید. به ویژه اگر دقت کرده باشید، معمولا توصیه می شود که در ترافیک ها یا سربالایی، دور فن کولر خودرو را کاهش دهید. علت آن است که در این شرایط فشار بیشتری بر خودرو و البته دینام و تسمه وارد می شود. زمانی که در سربالایی یا یک مسیر پرترافیک قرار داشته و فن کولر را روی بالاترین درجه قرار داده باشید، دور موتور با کاهش روبرو شده و میزان توان دینام در تولید برق نیز کم می شود. این روند فرسایشی به دینام صدمه وارد کرده و معضلات بعدی را به وجود می آورد. بی توجهی به دینام خودرو موجب روشن شدن چراغ باتری خودرو می شود.


 


علت روشن شدن چراغ استپ و باطری پژو 405 در حالت چشمک زن

به یاد داشته باشید که در صورت وجود خرابی جزئی در دینام، ممکن است پس از مدتی پیش راندن، این دو چراغ یعنی چراغ های هشدار استپ و باطری خودروی پژو 405، خاموش شده و دوباره پس از مدتی روشن شوند. متاسفانه بسیاری از افراد با مشاهده خاموش شدن این چراغ ها، ماجرا را خاتمه یافته قلمداد می کنند. در حالی که این به واقع یک هشدار است که پیش از وخامت اوضاع، برای حل مشکل و تعمیر دینام به تعمیرگاه مراجعه نمایید. اما در صورتی که به مسیر خود ادامه داده و به چراغ های هشدار توجهی ننمایید، پس از مدتی نه چندان طولانی، روشن ماندن آن ها دائمی شده و دیگر خاموش و روشن نخواهند شد. (این به معنای پایان راه است و احتمالا وضعیت دینام خودرو، وخامت پیدا کرده است.)


 

عکس العمل لازم در قبال روشن شدن چراغ استپ و باطری پژو 405

اما در این شرایط، با مشاهده روشن شدن چراغ استپ و باطری پژو 405، چه باید کرد؟ احتمالا شما مسیری تا رسیدن به تعمیرگاه و نزد تعمیرکار ماهر پیش رو دارید. برای این که مسیر را به سلامت طی کرده و خودرویتان با مشکل جدی تری روبرو نشود، می توانید برخی اقدامات کمکی را انجام دهید. به طور مثال؛

  • رادیو ضبط یا همان سیستم صوتی خودرو را خاموش کرده و خاموش نگاه دارید.
  • اگر صندلی ها دارای گرمکن هستند، گرمکن صندلی ها را خاموش کنید.
  • گرمکن شیشه عقب را نیز خاموش کنید.
  • سیستم تهویه هوای خودرو را خاموش کرده و اگر کولر خودرو روشن است، آن را نیز غیرفعال سازید.
  • خاموش کردن چراغ های جلوی خودرو نیز می تواند به اوضاع کمک کند، اما اگر در هوای تاریک رانندگی می کنید، این خاموش کردن به مراتب حادثه آفرین تر خواهد شد. بنابراین نمی توانیم چنین موردی را توصیه کنیم، مگر آن که وضعیت روشنی هوا اجازه چنین کاری را بدهد.

 

توصیه نهایی

تمام این موارد نشان می دهد که سرویس های دوره ای و به موقع خودرو تا چه اندازه اهمیت دارند. به واقع در سرویس های خودرو و با چک کردن سلامت قطعات داخلی آن، می توان تا حدود زیادی از چنین مواردی جلوگیری کرده و پیش از قرار گرفتن در موقعیت های این گونه، آن ها را حل کرد. بررسی چراغ باطری خودرو می تواند  شما را از خسارت های بیشتر مطلع کند. همچنین با این پیگیری ها می توانید مشکلات خودرو را رفع کرده و از ارتکاب کدهای تخلف رانندگی و جریمه خودرو در امان بمانید.