فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

قانون جدید "راننده محور" چیست

احتمالا چیزهایی در مورد قانون جدید "راننده محور" شنیده اید. این قانون مربوط به قانون جدیدی است که برای بیمه شخص ثالث وضع خواهد شد. قرار است تا پایان برنامه ششم توسعه، یعنی تا اواخر سال 98 در شکل ارائه بیمه شخص ثالث تغییراتی ایجاد شود. شکل و شمایل این تغییرات نشان می دهد که این بیمه از این پس راننده محور خواهد شد و دیگر خودرو محور نخواهد بود. منظور از قانون جدید "راننده محور" این است که شکل رانندگی فرد با یک خودرو مشخص می کند که برای بیمه شخص ثالث و تمدید آن چه قدر هزینه پرداخت کند؛ چه طور از تخفیفات استفاده کند و حتی چه طور تخفیفات بیمه ای خود را منتقل کند. همیشه نرخ بیمه ثالث توسط بیمه‌ مرکزی مشخص می‌شود.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***

مهمترین عامل در تعیین این نرخ میزان دیه ‌ای است که سالانه توسط قوه‌ قضائیه اعلام می‌ شود. آنچه در تعیین حق ‌بیمه است، نرخ بیمه ثالث، کاربری خودرو، تخفیف عدم خسارت، سقف پوشش مالی و مواردی از این قبیل است. با توجه به اینکه تخفیف بیمه ثالث تا امروز به خودرو تعلق می گرفت، قرار است که از این پس به راننده خودرو تعلق بگیرد تا به این ترتیب انگیزه ای ایجاد شود و رانندگان بهتر و قانونمند تر رانندگی کنند.

بنابراین رانندگانی که کمتر دارای خلافی خودرو بوده و بیشتر به مقررات و کد تخلفات رانندگی پایبند هستند، در نهایت حق بیمه کمتری پرداخت خواهند کرد. برای اعتراض به خلافی خودرو می توانید به پلیس +10 مراجعه کنید.


 

جزئیات قانون جدید "راننده محور"

قانون جدید "راننده محور" همه چیز را در نظر گرفته است. این قانون امتیازات خوبی برای افرادی که در ‏رانندگی دقت کافی دارند و نمرات منفی کمتری دارند، در نظر گرفته است تا حق بیمه برای آنها ‏اقتصادی و به‌صرفه باشد. در قانون جدید "راننده محور"  زن یا مرد بودن، جوان یا پیر بودن و پرخطر یا کم خطر بودن راننده در حق ‌بیمه لحاظ می‌ شود و تاثیر دارد. به این ترتیب رانندگان کم ریسک‌تر حق ‌بیمه‌ کمتری پرداخت می کنند. علاوه بر پرداخت پول کمتر، افرادی که محتاطانه رانندگی می‌کنند از تخفیفات بیمه‌ای بهره‌مند خواهند شد و به رانندگی ایمن تشویق می‌شوند. واضح است که مدیران و مسئولان با استفاده از این قانون می خواهد به تعداد رانندگان قانونمند جامعه اضافه کنند و اهرمی اختیاری در اختیار رانندگان قرار بدهند تا هزینه بیمه آنها را کم یا زیاد کند.

در این طرح به هیچ عنوان این بحث مطرح نیست که برای هر نفر یک بیمه نامه صادر شود؛ اتفاقا با اجرای این طرح رانندگان کم خطر تشویق و رانندگان پر خطر تنبیه می ‌شوند و بین رانندگان پر خطر و کم خطر تفکیک ایجاد می‌شود. در واقع در قانون جدید "راننده محور" افرادی که محتاطانه رانندگی می‌کنند از تخفیفات بیمه‌ای بهره‌مند می شوند و به رانندگی ایمن تشویق می‌ شوند. بر اساس این قانون لازم نیست افرادی که سالانه فقط چند بار از خودروی خود استفاده می‌کنند، همان حق ‌بیمه‌ای را پرداخت کنند که شرکت بیمه برای رانندگان پرمصرف تعیین می ‌کند.

 


درصد تخفیفات در قانون جدید بیمه شخص ثالث

  • یک بار خسارت مالی ۲۰% کاهش تخفیفات
  • یک بار خسارت جانی ۳۰% کاهش تخفیفات
  • دو بار خسارت مالی ۳۰% کاهش تخفیفات
  • دو بار خسارت جانی ۷۰% کاهش تخفیفات
  • سه بار خسارت مالی ۴۰% کاهش تخفیفات
  • سه بار خسارت جانی ۱۰۰% کاهش تخفیفات

 

چرا برخی از اجرای قانون جدید "راننده محور" نگران هستند؟

دلیل این نگرانی ها بی اطلاعی و عدم آگاهی از چند و چون قانون جدید "راننده محور" است. نگرانی اصلی رانندگان این است که بر اساس طرح جدید، اعضای خانواده مجبور شوند به شکل جداگانه بیمه ثالث بخرند. این در حالی است که راننده محور شدن به معنای «صدور بیمه بر اساس ویژگی ‌های راننده» است؛ نه تعداد افرادی که از خودرو استفاده می‌کنند. اینکه چند راننده از یک خودرو استفاده می‌کنند تنها یک عامل تعیین کننده‌ برای حق ‌بیمه است. این در حالی که سوابق و جرائم رانندگی، ریسک راننده، جنسیت و سن، فاکتور های دیگری هستند که در محاسبه‌ حق ‌بیمه تاثیر دارند. با این توضیحات مشخص است که استفاده‌ چند نفر از یک خودرو ممکن است مبلغ کمی را به حق ‌بیمه اضافه کند.

 

با یک مثال این موضوع را بیشتر توضیح می دهیم

فرض کنید پدر و پسری از یک خودرو مشترکا استفاده می کنند؛ قاعدتا ریسک رانندگی پسر از ریسک رانندگی پدر بیشتر است. بر همین اساس حق ‌بیمه‌ نفر دوم با توجه به ریسک پایین‌تر، نزدیک به صفر است. با این وجود اگر شرایط ریسکی مشابهی وجود داشته باشد و هر دو راننده در طول روز استفاده‌ زیادی از خودرو داشته باشند، طبیعی است که حق ‌بیمه‌ بیشتری را پرداخت کنند. اما به طور کلی بر اساس قانون جدید بیمه از آنجایی که رانندگان پر خطر ریسک بیشتر و بالایی ایجاد می ‌کنند، باید پول بیشتری برای حق بیمه خودرو پرداخت کنند و کسانی که مقررات رانندگی را رعایت می‌کنند و میزان تخلفات رانندگی پایینی دارند، از تخفیفات بیمه ‌ای بیشتری برخوردار خواهند بود، بنابراین حق بیمه کمتری پرداخت خواهند کرد و این اختیار را دارند که با تعویض خودرو تشویق‌ ها و امتیازات را save کنند، به مالک جدید انتقال دهند یا اینکه به یک وسیله دیگر از همان نوع متعلق به خود، همسر یا والدین یا اولاد بلاواسطه خود، منتقل کنند.

 


بررسی حق ‌بیمه‌ در قانون جدید "راننده محور"

بر اساس اظهارات رییس بیمه‌ مرکزی در مورد قانون جدید "راننده محور"، بیمه ثالث برای مالک خودرو صادر می‌ شود و حق ‌بیمه‌ اصلی نیز برای مالک خودرو محاسبه می شود. در صورت استفاده هر یک از اعضای خانواده از خودرو، نام آنها باید در بیمه‌نامه ذکر شود. در نتیجه حق ‌بیمه‌ سایر استفاده کنندگان نزدیک صفر خواهد بود، زیرا مالک خودرو حق ‌بیمه‌ اصلی را پرداخت کرده است. بر اساس طرح جدید پیش ‌بینی می ‌شود افرادی که چند ماشین دارند با خرید یک بیمه شخص ثالث از آن برای چند ماشین استفاده کنند. این توضیحات فعلا تنها توضیحاتی است که در مورد قانون جدید "راننده محور" قابل استناد و البته موجود است. بدیهی است که ممکن است تا زمان اجرایی شدن کامل این طرح، تغییراتی در آن ایجاد شود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.