فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

قیمت جدید خودرو در بازار تهران تابع چه عواملی است؟

قیمت جدید خودرو در بازار تهران تابع عوامل گوناگونی است که هر یک خود از سایر فاکتورهای بیرونی، تاثیر می پذیرند. با نگاهی موشکافانه به سیر قیمت خودرو در مدت اخیر، متوجه خواهید شد که نرخ های دیگر بر پایه قیمت گذاری مبدأ کارخانه نبوده و از عوامل دیگری تاثیر پذیرفته اند.

به واقع دیگر این قیمت گذاری کارخانه ای نیست که قیمت ها در بازار خودرو را تعیین می کند، بلکه سایر عوامل موجود در بازار (که باید آن ها را به عنوان عوامل فرعی بشناسیم)، نقش آفرین بوده و اتفاقا نقش قیمت کارخانه ای را به مراتب کمرنگ تر ساخته اند.

در مدت اخیر کار به جایی رسید که به جای آن که قیمت جدید خودرو در بازار تهران را تابعی از نرخ ثابت کارخانه ای بدانیم، این نرخ بازار آزاد بود که قیمت گذاری کارخانه ها را سمت و سو می بخشید.


---> برای استعلام خلافی با موبایل کلیک کنید <---

اما در این مطلب بر آن هستیم تا عوامل تاثیرگذار بر قیمت جدید خودرو در بازار تهران و نقش خودروهای داخلی در بازار را دنبال کنیم. محاسبه افت قیمت خودرو نیز تا حدودی تابع عوامل تاثیرگذار بر قیمت های خودرو در بازار است. برای محاسبه قیمت خودروی خود می توانید از فرمون ایکس به عنوان یک برنامه استعلام خلافی خودرو و سایر امکانات استفاده نمایید.



عوامل قیمت جدید خودرو در بازار تهران


1- قیمت ارز موثر بر قیمت جدید خودرو در بازار تهران

در صورتی که قیمت ارز در ثبات باقی مانده و جهش های ناگهانی نداشته باشد، می توان پیش بینی کرد که قیمت جدید خودرو در بازار تهران روی یک خط صاف یا حداقل بسیار کم شیب باقی بماند. اما بدیهی است که با افزایش نرخ ارز، باید انتظار داشته باشیم که قیمت جدید خودرو در بازار تهران نیز بلافاصله اوج بگیرد. این چیزی است که پیشتر نیز تجربه کرده ایم و می توان به راحتی با الگوی آن، نسبت به شکل گیری قیمت ها در زمان پیش رو، انتظار داشته باشیم.



2- میزان تولید کارخانه های خودروسازی داخلی

در صورتی که خط تولید کارخانه های خودروسازی داخلی، تیراژ مناسبی در خروجی خود داشته و عرضه در بازار به حد مقبولی برسد، قیمت جدید خودرو نیز نمی تواند جهش آن چنانی به خود بگیرد. در حقیقت زمانی که عرضه در بازار به شکلی موثر اتفاق بیفتد، جولانگاه دلالان کمرنگ شده و نرخ گذاری غیرواقعی صورت نمی گیرد. اما اگر کارخانه های خودروسازی داخلی موفق به عرضه خودرو در حجم مورد انتظار نشده و فروش های متناسبی نیز ارائه ندهند، قیمت های جدید ناشی از عرضه محدود، با افزایش همراه خواهند بود.

کارخانه های خودروسازی در چند ماه گذشته، تلاش مضاعفی برای ایجاد طرح های پیش فروش و فروش ویژه انجام داده و تا حدودی توانستند بر وضعیت برآشفته بازار، مهار نسبی ایجاد کنند. اما باید این موضوع را در نظر داشت که اگر معادلات خودروسازان به شکلی موثر پیش نرفته و قادر به تحویل به موقع خودروهای ثبت نامی نباشند، این مبالغ دریافت شده از متقاضیان خرید خودرو و ثبت نام های صورت گرفته، به شکلی معکوس عمل کرده و بدتر به قیمت های در بازار آزاد دامن خواهد زد.

از یاد نبریم که بازار خودروی تهران، مدت زمان پرالتهابی را سپری کرده و در این شرایط خیلی زودتر از دوران ثبات دراز مدت، به تنش قیمتی وارد خواهید شد. در حقیقت این آتش زیر خاکستر است که در بازار خودروی تهران ساکت مانده و با کمترین تلنگری دوباره خود را رها خواهد ساخت.


3- قیمت جهانی خودرو موثر بر قیمت جدید خودرو در بازار تهران

اگر چه به نظر می رسد که قیمت خودروهای داخلی باید تنها تاثیرگذار از عوامل داخلی باشد، اما در حقیقت بسیار از فاکتورهای بیرونی نیز بر این حیطه اثر خواهند گذاشت. به عنوان مثال قیمت جهانی خودرو، می تواند در کوتاه مدت باعث تکان هایی در قیمت جدید خودرو شده و حتی به شکلی کاذب آن ها را افزایش دهد.

این موضوع البته توجیه منطقی نیز دارد؛ با افزایش قیمت ها در بازار خودروهای خارجی، عدد متقاضیان خرید خودروی داخلی افزایش می یابد. فردی که تا دیروز قادر به خرید خودروی خارجی مورد علاقه خود با A تومان بوده است، امروز بودجه خود را برای خرید خودروی خارجی نامتناسب دیده و این بودجه را ناچار به سمت خرید از بازار داخلی هدایت می کند. به این شکل متقاضیان خرید جدید از خودروهای ساخت داخل، شکل می گیرند. این متقاضیان با بازاری روبرو هستند که عرضه خودرو در آن محدود بوده و فضا را برای مانور قیمتی دلالان باز می کنند.

به این صورت تاثیرپذیری قیمت ها در بازار آزاد تهران از نرخ خودروهای خارجی را می توان درک کرد و احتمالا توان کنترل آن ها نیز با برنامه ریزی های سازماندهی شده، وجود خواهد داشت. باید دید که خودروهای داخلی در بازار چه نقشی را بازی می کنند.



سخن آخر

اگر چه عوامل بسیاری در تعیین قیمت های بازار آزاد اتومبیل، ایفای نقش می کنند؛ اما این بدان معنا نیست که ورود دستگاه های مسئول، شورای رقابت و حتی قانون گذار بی فایده باشد. اتفاقا در چنین اوضاعی آزاد سازی قیمت ها یا ورود قاطعانه دستگاه های ناظر و ذی ربط، می تواند به شکلی اوضاع را در دست گرفته و از غیر منطقی شدن نرخ ها، جلوگیری به عمل آورد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.