فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

مدارک مورد نیاز برای وکالت فروش خودرو

وکالت فروش خودرو سندی قانونی است که در دفتر اسناد رسمی تنظیم می شود. چنانچه فروشنده به هر دلیلی نتواند همراه خریدار در مراحل انتقال سند خودرو حضور داشته باشد، در یک اقدام قانونی، وکالتی رسمی و معتبر به خریدار می دهد تا مراحل فروش و بنام زدن خودرو بدون حضور او پیش گرفته شود. باید بدانید که تنظیم چنین سندی در دفترخانه اسناد، هزینه ای جداگانه از هزینه های متداول انتقال سند خودرو دارد که طبیعتا به پای فروشنده است. تنظیم وکالت فروش خودرو منوط به رعایت شرایطی است که در دفترخانه رسمی رعایت می شود. برای نمونه تاریخ اعتبار وکالت نامه است که خریدار ملزم است تا قبل از سررسید این تاریخ اقدامات لازم برای نقل و انتقال سند را انجام دهد. این موضوع یکی از اصول مهم در خرید خودروی دست دوم است که به هیچ وجه نباید فراموش نمایید.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***


 

وکالت فروش خودرو چگونه صادر می شود؟

بدیهی است که برای ثبت وکالت فروش خودرو فروشنده باید به دفترخانه رسمی مراجعه کند و به خریدار وکالت دهد تا به تنهایی مسیر نقل و انتقال خودرو و تعویض پلاک را طی کند. فروشنده که از لحاظ قانونی به او موکل گفته می شود، می تواند در وکالت نامه فروش برای تعویض پلاک محدودیت زمانی تعیین کند. در صورتی که خریدار یا همان وکیل در زمان تعیین شده توسط فروشنده، برای تعویض پلاک اقدامات لازم را انجام ندهد، وکالت از نظر تعویض پلاک فاقد اعتبار خواهد بود و دوباره جهت تعویض پلاک به اجازه مجدد موکل ( فروشنده ) نیاز است.

پس از اتمام فرایند تعویض پلاک، مجددا خریدار و فروشنده باید در دفترخانه رسمی اسناد حضور بیابند و مراحل ثبت در دفترخانه را نیز انجام دهند.


 


مدارک لازم برای تنظیم وکالت فروش خودرو از این قرار است:

1.      آخرین سند قطعی اعم از برگ گمرکی یا برگ کمپانی یا بنچاق قطعی منقول به نام فروشنده

2.      شناسنامه مالکیت یا برگ سبز خودرو

3.      اصل شناسنامه و کارت ملی مالک 

4.      کپی شناسنامه و کارت ملی وکیل به همراه کد پستی و شماره تلفن و آدرس

5.      مفاصا حساب عوارض شهرداری خودرو برای سواری های شخصی  و همچنین وانت دو کابین

6.      بیمه نامه شخص ثالث معتبر

 

نکات مهم در تنظیم وکالت فروش خودرو

1.      فقط فروشنده یا به تعبیر بهتر مالک خودرو می تواند وکالت فروش خودرو را بدهد.

2.      در تنظیم وکالت فروش خودرو حتما به تاریخ و مفاد وکالت نامه و جزئیات این سند توجه کنید.

3.      مطمئن ترین اقدام این است که مبایعه نامه را در محضر تنظیم کنید نه در بنگاه های فروش خودرو و مبلغ کامل خودرو را هنگام سند قطعی به صورت چک تضمین شده مطمئن در پایان کار پرداخت کنید. در این مورد رودربایستی را کنار بگذارید و حتی برای نزدیکان خود نیز این روند قانونی را رعایت کنید.

4.      دقت کنید که مبادا وکالت برای تغییر پلاک خودرو باشد. چنین وکالتی حق انتقال و فروش خودرو را ساقط می کند.


 

وکالت بلاعزل در فروش دقیقا به چه معنی است؟

اگر تصور می کنید که با داشتن وکالت بلاعزل در فروش، مالک به حساب می آیید، سخت در اشتباهید. در واقع وکالت در فروش هیچ حق مالکیتی برای طرف مقابل ایجاد نمی کند. بنابراین در صورتی که تنظیم سند رسمی به هر دلیلی برای طرفین امکان پذیر نباشد و قرار است که معامله به صورت وکالتی انجام شود، لازم است که در تنظیم وکالت فروش خودرو بلاعزل، یک مبایعه ‌نامه نیز تنظیم شود. به این ترتیب مبایعه‌ نامه، برای خریدار حق مالکیت ایجاد می کند. در این شرایط چنانچه وکالت‌نامه به هر دلیلی فسخ شود، حق مالکیت فرد از بین نمی رود و او می تواند تنظیم سند رسمی به نام خود را تقاضا کند.

نکته دیگر این است که بیشتر افراد تصور می کنند که با وکالت بلاعزل، حق فروشنده از مال مورد نظر ساقط و عزل می شود؛ این تصور نیز اشتباه است، زیرا واقعیت این است که با اعطای وکالت بلاعزل گرچه فروشنده حق عزل وکیل را ندارد، اما این حق را دارد که کماکان مورد وکالت را خودش انجام دهد و به این ترتیب وکالت مورد نظر را کان لم یکن و فسخ اعلام کند. راه حل این مشکل نیز تنظیم مبایعه ‌نامه عادی در کنار وکالت بلاعزل است.

 

مدارک لازم برای انعقاد قرارداد فروش خودرو

برای معامله خودرو و انعقاد قرارداد فروش به مدارکی از جمله سند سبز مالکیت پلاک خودرو، قرارداد رسمی مالکیت خودرو، کارت ماشین، بیمه‌ نامه شخص ثالث و همچنین برای تطبیق مشخصات مالک، به اوراق هویتی از قبیل کارت ملی و کپی آن نیاز است. پس از انعقاد قرارداد خریدار باید پیش از تسویه حساب کامل، حساب عوارض شهرداری خودرو و یک نسخه از خلافی خودرو را از مراکز مربوط در همان تاریخ از فروشنده دریافت کند.


 

هزینه وکالت فروش خودرو

هزینه وکالت فروش خودرو هزینه ای است که بر گردن فروشنده است و در دفترخانه از او اخذ می شود. این هزینه سوای هزینه ای است که فروشنده باید برای خلافی خودرو، عوارض شهرداری و هزینه انتقال سند پرداخت کند. مسلم است که از نگاه اقتصادی بهتر است که یک روز مشخص برای حضور در مرکز تعویض پلاک توسط فروشنده و خریدار تعیین شود تا جلوی این هزینه اضافی گرفته شود.



برای محاسبه افت قیمت خودرو می توانید از اپلیکیشن فرمون ایکس که یک اپ خلافی ماشین است، بهره مند شوید.

نظرات 1 + ارسال نظر
فریبرز چهارشنبه 5 خرداد 1400 ساعت 02:03

سلام وخسته نباشید .من ۶سال پیش یک ماشین رو ازشخصی خریدم که بنا به بدقولی فروشنده وکالت نداده وحالا حاضرشده وکالت بده وچون ایشان شکایت کرده و دستور توقیف ماشین بنده رو گرفته وحالا ماشین من به علت واژگونی درپارکینگ هست.چگونه وکالتی ازایشان بگیرم که هم بتونم ماشینمو تعویض پلاک کنم .وهم بتونم بفروشم آیا اگر مستقیم به نام کسی که ماشین رو به صورت تصادفی خریده وکالت بده مشکلی پیش نمیاد ؟

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.