فشار نرمال باد تایرها یکی از فاکتور های بسیار مهمی است که برای هر تایری در هر خودرویی باید مورد توجه قرار بگیرد. فشار باد کم یا زیاد در هر صورت می تواند خطرآفرین و مشکل ساز باشد و همیشه باید خطرات تایر فرسوده را مد نظر قرار دهید. در غیر این صورت امکان ارتکاب کدهای تخلف رانندگی و بالا رفتن خلافی ماشین شما وجود خواهد داشت و در این صورت حتی در ریسک توقیف خودرو و نیاز به ترخیص خودرو از پارکینگ قرار خواهید گرفت. از همین جهت است که فنی کاران حوزه خودرو همواره و همیشه به رانندگان توصیه می کنند که به صورت منظم و دوره ای فشار باد تایر خودروی خود را بررسی کنند. امروز اختصاصا می خواهیم موضوع فشار نرمال باد تایرها را مورد بررسی قرار دهیم و برای نمونه و مثال فشار تایر خودروهایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند، شرح دهیم.
***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***
همه ما می دانیم که لاستیک ها و چرخ های خودرو ها یکی از عوامل موثر در حرکت خودرو هستند. در واقع حتی با وجود سالم بودن موتور خودرو اگر چرخی و لاستیکی وجود نداشته باشد، امکان حرکت خودرو غیر ممکن خواهد بود. از همین جهت است که باید به لاستیک ها همچون سایر بخش های خودرو توجه و عنایت لازم و کافی داشته باشیم. نگهداری از خودرو در فصل تابستان اهمیت ویژه تری هم دارد.
فشار نرمال باد تایرها چه قدر است؟
برای انتخاب چرخ یک خودرو باید فاکتور هایی نظیر سایز لاستیک، سایز رینگ، تنظیم باد لاستیک و اندازه دیسک ترمز را مد نظر قرار دهیم. در میان این فاکتور ها آنچه تعادل، فرمان پذیری، مصرف سوخت و امنیت رانندگی را تضمین می کند، فشار نرمال باد تایرها است. هر خودرو با توجه به ساختار کلی و توان مصرفی که دارد، استاندارد جداگانه ای را برای فشار و گاز تایر خود نیاز خواهد داشت. برای فهم بیشتر این موضوع جدولی را برای شما تدارک دیده ایم که در آن فشار نرمال باد تایرهای انواع متداول خودروهای داخلی را شرح داده ایم.
جدول فشار نرمال باد تایرهای خودرو های متداول داخلی
قبل از مراجعه به جدول باید در مورد فشار نرمال باد تایرها این موضوع را بدانید که واحد psi تنها واحدی است که برای سنجش فشار گاز لاستیک ها مورد استفاده قرار می گیرد. باید توجه داشته باشید که در صورت تغییر سایز لاستیک یا تحمیل بار اضافه به خودرو، میزان فشار نرمال باد تایرها تغییر خواهد کرد و باید متناسب با تغییراتی که انجام داده اید، این فشار را تنظیم کنید.
خودرو |
فشار باد لاستیک های جلو (psi) |
فشار باد لاستیک های عقب (psi) |
ابعاد استاندارد لاستیک |
گروه پراید |
29 |
29 |
۶۵/1۶۵ R13 |
تیبا |
33 |
33 ( در دوگانه سوز 36) |
70/175 R13 |
کوییک |
31 |
31 |
65 /185 R14 |
آریو |
32 |
32 |
65/195 R15 |
گروه پژو ۴۰۵ |
29 |
30 ( در دوگانه سوز 36) |
6۵/185 R14 |
پژو پارس |
29 |
30.5 |
6۵/185 R15 |
پژو ۲۰۶ |
33 |
33 |
6۵/185 R14 |
دنا |
32 |
31 |
6۵/185 R15 |
دنا توربو |
32 |
31 |
50/205 R16 |
سمند |
29 |
31( در دوگانه سوز 33) |
65/185R15 |
رانا |
33 |
33 |
65/185 R14 |
ال ۹۰ |
29 |
32 |
65/185R15 |
مزیت تنظیم فشار نرمال باد تایرها
وقتی فشار نرمال باد تایرها را به صورت مرتب و دوره ای بررسی کنیم، نه تنها تایر بهتر و بهینه تر کار خواهد کرد و مصرف سوخت خودرو کم خواهد شد، بلکه رانندگی به شکل عجیبی راحت و لذت بخش می شود. تایری که باد مناسب داشته باشد، هنگام عبور از پیچ ها انعطاف بیشتری خواهد داشت، زیرا سطح آج و دیواره تایر بیش از حد با سطح زمین برخورد نمی کند و به خرابی و از بین رفتن آج ها منتهی نمی شود. به علاوه تنظیم فشار باد تایر مانع از حرکت صعودی درجه حرارت تایر می شود و اصطکاک جنبشی تایر را کنترل می کند و استحکام ساختار تایر حفظ می شود و در نهایت هندلینگ خودرو در بهترین حالت ممکن قرار می گیرد.
چه زمانی باید فشار نرمال باد تایرها را تنظیم کنیم؟
تنظیم به موقع فشار نرمال باد تایرها کمک می کند تا هم سوخت کمتری مصرف کنید و هم این که لاستیک شما طول عمر بیشتری داشته باشد. لذا توصیه می کنیم که برای پیشگیری از استهلاک بی جای خودروی خود حتما به این موضوع عنایت ویژه ای داشته باشید. متخصصان این حوزه توصیه دارند که ماهی یک بار یا پس از هر بار بنزین زدن فشار باد تایر خودروی خود را بررسی کنید. این موضوع را نیز مد نظر داشته باشید که هر 10 درجه تغییر در حرارت هوا، در فشار باد تایر تغییر ایجاد خواهد کرد. برای بررسی فشار نرمال باد تایرها، خودروی شما باید کاملا سرد باشد و یا اینکه مسافتی کمتر از 2 کیلومتر را طی کرده باشد. یادآوری این نکته لازم است که عددی که به عنوان حداکثر فشار باد لاستیک روی تایر درج شده است، نشان دهنده حداکثر فشار باد لاستیک برای تحمل حداکثر وزن قابل تحمل لاستیک است.
مهمترین توصیه ها برای تنظیم فشار نرمال باد تایرها:
در نظر داشته باشید که یکی از دلایل کاهش عمر تایرها، نبود فشار نرمال باد در آن ها است.