فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

فرمون | استعلام خلافی خودرو هوشمند

با اپلیکیشن فرمون می تونید به راحتی خلافی خودرو خودتونو استعلام و پرداخت کنید. علاوه بر این استعلام نمره منفی گواهینامه، هشدار طرح ترافیک و طرح زوج و فرد و از همه مهمتر ارزش گذاری خودرو هم داره!

سقف نمره منفی گواهینامه را جدی بگیرید


احتمالا اگر سقف نمره منفی گواهینامه را بدانید، بهتر و اصولی تر رانندگی می کنید. به عنوان کسی که توانسته است گواهینامه راهنمایی و رانندگی دریافت کند، قطعا با مقررات و قوانین رانندگی کردن آشنا هستید. حتما می دانید به عنوان کسی که کنترل یک دستگاه نسبتا قدرتمند و پر سرعت را در اختیار دارید، بی تردید باید نکات و اصولی را رعایت کنید تا نه تنها سلامتی و جان خودتان را حفظ کنید، بلکه خطری برای سرنشینان و سایر افراد ایجاد نکنید. در کنار جریمه، معمولا نمره منفی نیز به گواهینامه تعلق می گیرد. می خواهیم به تاثیر نمره منفی در گواهینامه نگاهی داشته باشیم.


***برای خرید طرح ترافیک و استعلام آنلاین خلافی با موبایل کلیک کنید.***



سقف نمره منفی گواهینامه بیشتر از 30 نیست

بسته به اینکه شما چند بار یک خطا را تکرار کرده اید و آن خطا چه قدر در وقوع حادثه و تصادفات رانندگی تاثیرگذار است، جریمه و نمره منفی برای گواهینامه شما لحاظ می شود. بی تردید برای تمام تخلفاتی که مرتکب می شوید، سقفی وجود دارد و هرگز اینگونه نیست که با پرداخت جریمه و پذیرش نمره منفیِ کم و زیاد آن در گواهینامه، دوباره بتوانید به رانندگی پر خطر خود ادامه دهید. سقف نمره منفی گواهینامه در خوش بینانه ترین حالت و در صورتی که شما در دور اول ثبت تخلفات و نمرات منفی هستید، در مجموع 30 نمره منفی است. به این معنی که پس از دریافت 30 نمره منفی، گواهینامه به مدت سه ماه ضبط و پس از اتمام این مدت با پرداخت 400 ریال جریمه نقدی به نفع خزانه عمومی عودت داده می شود.

پس از این دوره راننده وارد فاز دوم تخلفات می شود. در فاز دوم ثبت تخلفات و نمرات منفی، با مجموع 25 نمره منفی یک بار دیگر گواهینامه ضبط و این بار راننده متخلف برای 6 ماه منع رانندگی دارد. با پایان این 6 ماه و پرداخت 600 هزار ریال جریمه به نفع خزانه عمومی، راننده می تواند یک بار دیگر گواهینامه خود را ملاقات کند و دوباره پشت فرمان خودروی خود بنشیند.

همین طور بخوانید: نحوه اعتراض به خلافی خودرو

در نهایت در فاز سوم تخلفات، فقط با 20 نمره منفی گواهینامه ضبط و البته باطل می شود. راننده متخلف می تواند پس از یک سال توقف رانندگی، دوباره برای دریافت گواهینامه به مراکز مربوطه مراجعه کند و گواهینامه خود را از نو بگیرد.


هر جریمه چه قدر نمره منفی دارد؟

ردیف

تخلف

نمره منفی برای وسایل نقلیه شخصی

نمره منفی برای وسایل نقیله عمومی و سنگین

1

انجام حرکات نمایشی/ دور زدن های درجا و تک چرخ زدن موتور سیکلت ها

8

10

2

تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر)

10

15

3

تجاوز از سرعت مجاز (بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر)

5

10

4

سبقت غیرمجاز در راه های دو طرفه

5

10

5

عبور از چراغ قرمز راهنمایی

5

10

6

حرکت به طور مارپیچ

2

5

7

رانندگی در حالت مستی و مصرف روانگردان

10

20

8

حرکت با دنده عقب در آزادراه و بزرگراه

5

7

9

عبور از محل ممنوع

4

6

10

تجاوز به چپ از محور راه

5

9

11

عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو

5

7

12

عدم رعایت حق تقدم عبور

4

6

13

دور زدن در محل ممنوع

3

5

14

استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در سرعت بالای 60 کیلومتر

3

5

15

نقص فنی مؤثر یا نقص در سیستم روشنایی شب

3

6

16

عدم رعایت مقررات ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک

8

8

18

رانندگی با وسایل عمومی پیش از زمان مجاز

-

7

19

عدم توجه به فرمان ایست یا پرچم مراقبین، محصلین یا پلیس مدرسه

3

5

20

عدم رعایت مقررات حمل بار

5

8

21

عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه(سمعک، عینک و تجهیزات خاص)

3

7

 


نمره منفی گواهینامه عدالت را اجرا می کند

در کنار اینکه پس از تخلف و جریمه شدن و ثبت شدن نمره منفی در سابقه رانندگی ، ممکن است خودروی برای مدتی به پارکینگ منتقل شود و اعمال قانون به شکل کامل انجام شود تا از آن پس راننده متخلف حتی خیال تخلف را از سرش بیرون کند، این مزیت را نیز دارد که عدالت را به تمامی اجرا کند. شاید پرداخت جریمه برای فردی که درآمد بالایی دارد، خیلی سخت نباشد و مجازاتی برای او به حساب نیاید، اما ضبط گواهینامه و انتقال خودرو به پارکینگ معمولا حس خوشایندی را برای هیچ کسی به همراه نخواهد داشت. از همین جهت است که با تصویب این قانون در راهنمایی و رانندگی، رانندگان به سقف نمره منفی گواهینامه خود توجه شایسته ای می کنند و برای در حداقل نگه داشتن آن، همواره تلاش می کنند. البته به شرطی که آگاه و قانونمند باشند.

با تعلق گرفتن نمره منفی به گواهینامه و نه پلاک خودرو، جلوی بسیاری از ابهامات و ایرادات گرفته می شود. این بار این تنها خودرو نیست که درگیر یک خلاف و قانون شکنی شده است، سابقه یک راننده و اعتبار یک گواهینامه نیز در خطر قرار می گیرد.


نمره منفی گواهینامه چگونه ثبت می شود؟

نمره منفی با وارد کردن شماره گواهینامه در سیستم توسط پلیس راهور ثبت می‏شود یا اینکه از طریق دوربین های هوشمند و دوربین زوج و فرد، پلاک ماشین وارد سامانه و برای مالک پلاک، نمره منفی ثبت می‏شود. حال اگر مالک خودرو در زمان تخلف پشت فرمان نبوده است، باید این موضوع را اثبات کند و نمره منفی را به گواهینامه فرد متخلف انتقال دهد. حتما متوجه شده اید که حتی برای جریمه هایی که توسط دوربین های هوشمند ثبت می شوند هم نمره منفی تعلق می گیرد. این دوربین ها با شماره پلاک خودرو جریمه را ثبت و نمره منفی را لحاظ می کنند.


نمره منفی گواهینامه چگونه پاک می شود؟

اکنون سوال اینجاست که صرف نظر این موضوع که سقف نمره منفی گواهینامه چه قدر است، چگونه می توانیم نمرات منفی ثبت شده برای گواهینامه خود را پاک کنیم؟ برای این کار تنها لازم است یک راننده خوب باشیم و دیگر تخلف نکنیم. لذا در صورتی که 6 ماه بدون نقض قانون و بدون هیچ گونه قانونی شکنی، رانندگی کنید، نمرات منفی به خودی خود از سابقه رانندگی شما پاک می شوند. توجه داشته باشید که اگر در فاز سوم تخلف هستید باید یک سال از رانندگی کردن قانونمند شما بگذرد تا مشمول بخشش نمرات منفی شوید.

برای دریافت خلافی خودروی خود از برنامه خلافی خودرو استفاده کنید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.